Buat pembaca budiman...

Coretan kami bukan sekadar untuk dipandang tetapi difikirkan.. Kami sekadar menegur cuma.. Jika ada yang terluka maka ampun dipinta..

Wednesday, April 18, 2007

Satu lagi reaksi terhadap artikel UM 17 April

Seorang aktivis 'penentangan terhadap PTD' dari Kedah memberi reaksi terhadap laporan UM 17 April 2007. Pendapat beliau menambahkan lagi luka di hati PTD yang pinangannya sentiasa ditolak oleh 'gadis-gadis cantik dan kaya' di sektor awam. Lalu, bolehkah PTD muhasabah diri mereka?

Kenaikan pangkat PTD perlu direvolusi semula

Pendapat

ISU bantahan daripada kumpulan pendidik terhadap ‘gangguan’ pegawai tadbir dan diplomatik (PTD) ke wilayah mereka bergema lagi. Utusan Malaysia semalam menyiarkan suatu bantahan yang boleh disifatkan sebagai hujah paling kuat setakat ini, iaitu pandangan daripada kumpulan 30 bekas pengarah pelajaran kementerian dan negeri, diketuai oleh Datuk Omar Hashim, bekas Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran.

Isu pengisian jawatan-jawatan tinggi dalam mana-mana jabatan kerajaan ini sememangnya menjadi duri dalam daging. Ia sedikit sebanyak mengurangkan motivasi para kakitangan dari sektor perkhidmatan lain yang bukan PTD untuk menyumbang khidmat dengan lebih kuat kepada negara. Mereka sedikit kecewa apabila terpaksa menunggu begitu lama untuk berpindah tangga kenaikan sama ada dari 41 ke 44, dan seterusnya.

Perkara ini bukan sahaja berlaku dalam sektor pendidikan. Sebelum ini, terdapat laporan menyatakan bahawa terdapat para doktor yang berkhidmat di hospital-hospital kerajaan selama sepuluh tahun masih lagi berada di tangga U41.

Dalam laporan yang sama, diberitakan bahawa kerajaan Singapura berminat untuk membuka perjawatan khususnya bagi para doktor dari Universiti Kebangsaan Malaysia dan Universiti Malaya.

Kita semua tahu bahawa untuk memasuki bidang kedoktoran, para pelajar di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) akan melalui penyaringan yang sangat ketat. Setelah belajar bertungkus-lumus, mereka pula akan menghadapi proses praktikum yang amat ketat sebelum mendapat kebenaran menjalani profesion mereka. Mereka bekerja berasaskan on call, tanpa mengira masa, siang atau malam.

Berbanding dengan para penjawat PTD ini, mereka biasanya direkrut daripada pelajar jurusan Sastera atau Kemanusiaan di universiti tempatan. Setelah dilatih dalam tempoh tertentu, maka mereka akan bekerja berasaskan waktu pejabat. Tepat loceng berbunyi jam lima petang mereka akan keluar pejabat dan mempunyai masa bersantai-santai di rumah.

Namun demikian, proses kenaikan pangkat mereka amat luar biasa. Setelah tiga atau empat tahun berada dalam tangga gaji 41, mereka akan terus dinaikkan ke tangga 44. Belum sampai 10 tahun berkhidmat, mereka telah mencapai 48, berbanding kakitangan awam dari sektor lain yang mungkin sampai pencen pun masih lagi berada di tangga 44 atau 48.

Apakah alasan kenaikan yang luar biasa cepat ini jika bukan disebabkan konspirasi PTD sesama mereka? Adakah kecemerlangan kerja dan wibawa yang menjadi sandaran kenaikan mereka?
Jika sebelum ini ada pandangan mengatakan bahawa kumpulan ini jumlahnya sedikit dan membentuk kumpulan elitis dalam perkhidmatan awam, sehingga digelar anak emas kerajaan. Persoalannya, adakah disebabkan jumlah yang sedikit maka mereka perlu dinaikkan pangkat dengan begitu pantas? Bilangan doktor tempatan juga sedikit, mengapa mereka tidak mendapat kenaikan secepat PTD?

Memetik semula kata-kata Omar disebabkan kenaikan pangkat yang cepat inilah menjadikan kumpulan PTD sebagai kumpulan yang menghidap sindrom Superiority Complex. Sindrom ‘mahkota yang terlalu berat untuk diletakkan di kepala’ ini, menurut seorang kawan, menjadikan seseorang pegawai PTD menanggung tugas yang tidak sepadan dengan kewibawaannya. Sebahagian mereka gagal menunjukkan sikap atau wibawa yang sepatutnya apabila bermesyuarat dengan para pegawai tinggi di dalam negeri atau luar negara.
Perkara ini sudah menjadi tradisi, dan orang-orang politik nampaknya semacam takut untuk mengusik kumpulan PTD sehingga tidak pernah menyentuh perkara ini di Parlimen. Maka sudah tiba masanya urusan kenaikan pangkat ini direvolusi semula. Orang politik perlu mempunyai keazaman yang tinggi kerana mungkin hanya dengan keazaman politik peringkat tinggi sahaja yang mampu mengubahnya.

Sudah pasti jika dibiarkan dan tidak disemak semula, ia akan menjadi barah kepada negara. Misalnya dengan tawaran yang menarik dari Singapura, bukan sahaja doktor, malah jurutera atau guru yang berkualiti pun mungkin akan berhijrah ke sana.
Pada masa itu, bukan soal patriotik lagi yang akan kita hujahkan. Kadang-kadang, orang akan berhijrah ke padang lain yang lebih hijau, walaupun hati mereka sangat ingin merasa walaupun hujan batu di tempat sendiri.

– ZAINUDIN OMAR,
Sintok, Kedah.

Sekumpulan 30 Mantan orang kuat DG mula buka silat!

Akhbar UM semalam, 17 April 2007 telah menyiarkan pendapat 30 orang bekas ketua pengarah, Timbalan ketua Pengarah, Pengarah JPN Negeri dan lain-lain yang diketuai oleh Datuk Omar Hashim. Ulasan mereka adalah berdasarkan pengalaman dan sejarah perkidmatan mereka dalam bidang kerajaan dan pengalaman menghadapi 'ancaman pencerobohan' PTD ke kawasan mereka. Kita ikuti petikan daripada UM:


30 bekas pengarah bantah PTD

Pendapat

KAMI yang menandatangani surat ini berasa terdesak dan terpanggil untuk menyuara perasaan dukacita kami atas isu cadangan Kementerian Pelajaran membawa masuk Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) ke dalam Jabatan Pendidikan Negeri (JPN).

Isu ini menjadi kontroversi besar dan telah ditolak oleh persatuan dan badan-badan perguruan yang mewakili lebih 500,000 orang guru-guru seluruh negara.

Kami sangat faham dan simpati dengan mereka kerana kami adalah pegawai-pegawai kanan yang pernah mentadbir dan mengurus pendidikan selama puluhan tahun, baik sebagai ketua pengarah atau timbalan ketua pengarah, pengarah bahagian di kementerian ataupun sebagai pengarah-pengarah jabatan negeri. Oleh itu kami bukanlah bercakap mengikut sumber kedua atau ketiga tetapi daripada pengalaman yang meluas dan mendalam dalam soal pengurusan pendidikan secara hand-on di tanah air.

Sejak 50 tahun pentadbiran sistem pelajaran negara telah diurus dengan cekap dan berkesan diterajui bersama di kementerian dan sepenuhnya di negeri oleh pegawai pelajaran dan hasilnya diakui UNESCO sebagai sistem bertaraf dunia dan dijadikan contoh kepada negara lain. Hakikat ini menafikan persepsi PTD bahawa pihak pegawai pelajaran kurang cekap dalam bidang pengurusan, kewangan dan pembangunan pelajaran dan belum pernah satu kajian empirikal dilakukan untuk menguatkan hujah negatif PTD ini.

Kementerian Pendidikan merupakan sebuah kementerian yang integrated atau bersepadu dalam erti kata ia ditadbir oleh dua kelompok perkhidmatan pengurusan iaitu pentadbiran am oleh PTD dan pengurusan profesional oleh pegawai pelajaran (PP). Ada lain-lain kementerian yang juga berbentuk kementerian integrated antaranya, Kementerian Kesihatan dan Kementerian Pertanian. Dari rekod pengalaman sejak zaman Allahyarham Aminuddin Baki lagi, operasi kementerian integrated ini khasnya Kementerian Pendidikan tidak berjalan secara memuaskan. Sering timbul pergeseran di antara PTD dan kumpulan PP dalam soal-soal perbezaan cara perlaksanaan dasar, perspektif pengurusan dan usaha perluasan sayap PTD mengambil alih jawatan-jawatan empuk yang dipegang PP.

Di samping itu, PP selalu berasa pegawai-pegawai PTD bersikap meninggi diri dan memandang rendah walaupun gred jawatan kadang-kadang tidak seberapa apabila melayani pegawai-pegawai kanan bahagian profesional. Ini disebabkan pegawai-pegawai PTD ini tahu bahawa mereka memegang kuasa di dalam bidang kewangan, sumber manusia dan mereka mendapat sokongan daripada agensi pusat. Sikap ‘‘Superiority Complex’’ PTD inilah yang selalu mengeruh hubungan di antara dua golongan itu.

Bidang kewangan dan sumber manusia merupakan portfolio yang amat penting dan amat strategik dalam sesuatu organisasi dan penyandangnya memegang kuasa dan pengaruh yang amat besar. Oleh itu, berdasarkan carta yang dicadangkan kita menjangka pengarah pendidikan akan terpaksa tunduk kepada pegawai-pegawai PTD yang akan cuma menerima arahan daripada KSU ataupun JPA. Ini kerana mereka tahu peningkatan karier mereka atau masa depan periuk nasi mereka bergantung di situ. Dengan cara bypassing pengarah pendidikan, mereka akan melemahkan JPN dan seterusnya kredibiliti pengarah sendiri akan terhakis. Jelas di sini, kita seolah-olah tidak belajar daripada pengalaman suasana ketidakharmonian yang wujud dalam kementerian apabila kerajaan memanjangkan bentuk dan sistem itu ke negeri dengan menjadikan JPN seolah-olah satu mini kementerian bersepadu dengan segala masalah-masalahnya.


Usaha PTD mengembangkan sayapnya di kementerian dan Jabatan Pendidikan sudah digerakkan sejak 1970-an lagi, tetapi telah dibantah keras oleh pihak PP. Puluhan memo telah dikirim kepada kerajaan, walaupun beberapa jawatan penting terpaksa kehilangan juga seperti bahagian biasiswa, bahagian luar negeri, jabatan penuntut-penuntut seberang laut, bahagian buku teks dan akhir-akhir sekali (paling buruk dan mendukacitakan) Wakil Tetap UNESCO. Usaha-usaha mengembang sayap ke JPN telah berjaya disanggah sehingga hari ini. Anehnya, semua jawatan yang PTD mahu rebut daripada perkhidmatan profesional adalah jawatan-jawatan naik pangkat ataupun jawatan-jawatan yang dicadang untuk dinaik pangkat. Juga apabila PTD masuk berkhidmat semua pegawai dan staf sokongan akan turut diperuntukkan sebagai pegawai penyokong.

Umpamanya, dalam struktur baru JPN, dengan melonggokkan beban tugas yang dulu dijalankan oleh PP, segala pegawai sokongan telah diletakkan termasuk pegawai akauntan sebagai menjustifikasi naik pangkat bagi PTD. Dari segi pandangan kami, cara ini tidaklah adil kerana dengan perjawatan yang lengkap seperti itu, Jabatan Pendidikan tidak perlu mempunyai seorang pegawai PTD. Malahan seorang pegawai kanan pendidikan yang arif mengenai pengurusan pendidikan dan juga mendapat latihan yang secukupnya dan tahu berkenaan environment kerja dapat menjalankan kerja itu dengan lebih licin.

Tentang kedudukan jawatan-jawatan naik pangkat bagi pegawai-pegawai pendidikan adalah tidak benar mengatakan kemasukan pegawai-pegawai PTD tidak merugikan peluang naik pangkat bagi pegawai PP. Sebenarnya, peluang naik pangkat bagi PP amat kecil sekali apabila dibandingkan dengan nisbah naik pangkat pegawai PTD kerana bilangan pegawai PP begitu besar sekali.

Akhir sekali, kami meminta kerajaan tidak harus memandang ringan seruan dan suara hati masyarakat guru yang bilangannya dan kepentingannya begitu besar. Mereka memain peranan penting dalam masyarakat, dan telah menjadi penyokong yang setia kepada kerajaan dan parti kerajaan. Sekarang ini pun, ramai daripada mereka, baik yang berkhidmat mahupun yang bersara memendam perasaan ‘‘kecil hati’’ dan dukacita yang amat atas beberapa program baru dalam pelaksanaan dasar pendidikan kebangsaan. Kami berharap hasrat kerajaan terkini ini tidak akan menambah luka di hati mereka.

* KUMPULAN 30 bekas Pengarah Pelajaran Kementerian dan Negeri diketuai oleh Datuk Omar Hashim, bekas Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran.