Buat pembaca budiman...

Coretan kami bukan sekadar untuk dipandang tetapi difikirkan.. Kami sekadar menegur cuma.. Jika ada yang terluka maka ampun dipinta..

Thursday, April 5, 2007

PTD monopoli sektor awam: Satu pandangan menarik dari pembaca BH

PTD monopoli jawatan tertinggi kerajaan

PERDEBATAN berkaitan kemasukan Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) ke Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) masih panas dan saya kira amat sesuai pada waktunya isu ini menjadi perhatian kerajaan dan seluruh rakyat mengenai apa sebenarnya berlaku dalam sektor kerajaan selama ini yang perlu diperhalusi dan dikaji bagi menghasilkan sebuah pengurusan baik dan berkualiti.

Apa dapat dirungkai daripada semua perdebatan, saya ingin memperkatakan bahawa pegawai PTD begitu gah mempertahankan bahawa mereka berkaliber dalam pengurusan kerajaan dan tidak bagi skim lain selepas mendapat Diploma Pengurusan Awam selama enam bulan, sedangkan tidak pernah diadakan penilaian antara skim, siapa yang hebat dalam pengurusan. Mereka begitu berkuasa membuat apa saja dalam sektor kerajaan dan tidak hairan, jawatan tertinggi kerajaan hanya dimonopoli PTD. Jawatan ini dibuka kepada skim lain hanya di atas kertas putih dan bukannya dinilai berdasarkan kemahiran, kepakaran, dan kehebatan pelbagai skim, tetapi dinilai hanya antara PTD.Kalau itu caranya, mana mungkin skim lain boleh menduduki posisi itu dengan berdiri sama tinggi, duduk sama rendah? Mana mungkin semua sektor hanya diurus dan dikuasai oleh PTD.

Cuba kita perhalusi, pada zaman persekolahan dan pengajian tinggi, kejayaan anak Malaysia hari ini jika ditanya pelajar cemerlang, tidak pernah bercita-cita menjadi PTD, tetapi mereka bercita-cita mencari kerjaya khusus seperti doktor, jurutera, guru, peguam, teknologi maklumat dan pelbagai lagi.Malangnya, mereka cemerlang ini tidak berpeluang mentadbir jentera kerajaan hari ini kerana peluang mereka ditutup dengan dasar yang direka PTD. Peluang ini akan hanya diperoleh PTD yang rata-rata datangnya daripada mereka berkelulusan pengurusan, ekonomi dan sastera. Kenapa negara merugikan peluang menggunakan pelajar cemerlang untuk mentadbir sektor kerajaan dan diserahkan sepenuhnya kepada PTD? Tidak pernah dibuktikan bahawa seorang doktor, peguam, jurutera, guru dan lain-lain tidak hebat dalam pengurusan. Mengapa hari ini, ramai pekerja mahir yang belajar di luar negara tidak mahu pulang ke negara dan memberi sumbangan kepada negara? Jawapannya kerana kerjaya mereka menjadi terhad disebabkan dasar yang direka PTD.

Itulah realiti yang berlaku dalam sektor kerajaan hari ini dan perlu dikaji serta dirombak sepenuhnya.Golongan pendidik dan pegawai skim lain bukanlah mementingkan diri sendiri dan mengutamakan pangkat semata-mata, tetapi jika pengurusan dalaman sektor kerajaan itu sendiri tidak adil, bagaimana semua orang mampu membuat kerja dengan baik? Cubalah lihat apa sebenarnya yang berlaku dalam sektor kerajaan. Kaji dan selidiklah secara mendalam dengan mendapatkan kenyataan setiap skim perjawatan dan bukannya hanya mendapat maklum balas daripada PTD.

Saya yakin, jika kajian apa yang berlaku dalam sektor kerajaan hari ini diperhalusi, semua orang akan terkejut dengan hasilnya dan akan tahu apa yang PTD lakukan selama ini. Skim lain amat mengalu-alukan supaya kajian dibuat terhadap apa sebenarnya berlaku dalam pengurusan sektor kerajaan kerana selama hari ini skim lain tidak mampu berbuat apa-apa disebabkan kekuasaan PTD.Alhamdulillah, NUTP memulakan langkah dan mungkin inilah masanya pintu penyelesaian kepada pergolakan. Skim lain akan bersama NUTP kerana kami menyedari apa yang berlaku dalam sektor kerajaan.

PEGAWAI SKIM F,Putrajaya.

Penolakan PTD dari perspektif Politik

Mungkin untuk sekadar renungan dari sudut politik. Tetapi kebenarannya mungkin boleh dipertikaikan lagi. Tetapi saya just pastekan disini sekadar memberi penghormatan kepada golongan politik yang melihat isu ini dari perspektif mereka sendiri.


PAS tolak cadangan Kementerian Pelajaran lantik PTD ke JPN
Anis Nazri Tue Apr 03, 07 06:56:01 PM
KUALA LUMPUR, 3 Apr (Hrkh) - Meskipun cadangan yang dibuat Kementerian Pelajaran untuk melantik Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD) ke Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) mendapat tentangan keras termasuk dari kalangan ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) dan pembangkang, namun dalam isu itu kerajaan hingga kini masih tidak memperdulikan bantahan yang buat semua pihak.


Malah cadangan kerajaan melalui Kementerian Pelajaran untuk melantik PTD ke dalam JPN itu dilihat seolah-olah mempunyai agenda tersendiri untuk mengunakan guru-guru sebagai alat politik mereka.

Setiausaha Agung PAS, Dato' Kamarudin Jaffar dalam satu kenyataannya mengenai isu itu menegaskan tindakan itu memperlihatkan kerajaan menafikan keupayaan guru untuk memegang jawatan yang tinggi dalam JPN.
Tambah beliau, secara tidak lansung tindakan itu tidak wajar dan akan menjejaskan profesionalisme guru sebagai pendidik dan pentadbir pendidikan.
"Walaupun tindakan ini beralasan untuk memperbaiki bidang pentadbiran dan pengurusan JPN, PAS melihat ia sebagai alat untuk mempergunakan guru-guru tersebut," tegas beliau dalam kenyataannya kepada Harakahdaily, hari ini.


Justeru, Kamarudin menggesa kerajaan, khususnya Kementerian Pelajaran menarik balik cadangan tersebut, sekaligus mengkaji semula kewajaran penstrukturan itu yang pastinya akan menggugat masa depan 350 000 guru di negara ini.
Dalam pada itu, PAS menyeru kepada guru-guru dan pelbagai pihak agar menjaga nama baik guru sebagai pendidik yang profesional dan tidak membenarkan diri mereka menjadi alat politik kepada mana-mana parti politik, demi masa depan pelajar-pelajar yang dididik./wann



Berikut pula disertakan adalah komen-komen pembaca, berkaitan daripada artikel diatas:

Komen 1

Guru bentuk PTDDihantar oleh Apeng, on 05-04-2007 09:00

Guru-guru yang berpengalaman sememangnya layak untuk menjalankan tugas pentadbiran termasuklah kewangan, pemerolehan dan sebagainya. Ramai guru yang mempunyai kelayakan sebegitu. Masalahnya... guru-guru itu tidak dilantik menjadi pentadbir. Sebab banyak sangat unsur politik yang bergaul dalam profesion ni maka banyaklah guru yang dilantik mentadbir tidak mempunyai kelayakan yang sepatutnya. Masalah mula timbul dalam sistem pentadbiran ekoran daripada lantikan yang ntah apa ntah tu... Tidak timbul soal lantik PTD mentadbir bahagian tertentu atau unit tertentu. Yang pasti guru juga pernah membentuk PTD menjadi seorang yang berilmu dan guru hari ini semuanya dah jadi macam pentadbir, kerani, penjual dan mangsa ejekan. Bukan kerana salah guru besar atau pengetua tetapi salah kepala yang mengemudi kementerian yang ikut sedap kepala je nak ubah itu dan ini sesuka hati...

Komen 2

PTD oh...PTd...Dihantar oleh badaitimur, on 04-04-2007 16:08

sama ada guru atau PTD,sama ja. perlu kpd duit.klu diberi peluang naik pangkat,pasti guru nak PTD pun nak. isu ikhlas atau tak itu isu lain. mencari rezeki halal itu wajib. klu ada ada ruang semua orang nak dapat rezeki lebih.ada berniaga sambilan, buat mcm2 kerja sampingan.semata2 nak dpt duit lebih demi anak isteri dll. antara cara nk dpt rezeki lebi skt ialah dgn naik pangkat. ayahsaya menjadi guru lebih kurang 20 tahun.skrg DG48.mula gred 41,44,48 dan seterusnya.PTD mula 41 utk naik ke 48 tak sampai 10 tahun. di mana adilnya?semua org tahu,penjawat awam sektor guru lah paling susah nak naik pangkat.ditambah lagi skrg penilaian tahap kecekapan (PTK) juga faktor pntg utk naik pangkat/gaji. PTD cari la ruang lain utk tingkatkan profesionalisme mereka tu.belambak lagi sektor lain. PTD pegang pengurusan di JPN,bimbang ada mlsh lain pulak nnt.sebab hanya guru yang memahami mslh guru.

Komen 3

kembali kpd asasDihantar oleh zack, on 04-04-2007 16:03

Allah mengingatkan kita supaya menyerahkan tugas kepada yg Ahli,jika tidak maka musibah yg akan melanda. Tgk shj skrg ni pelbagai masalah timbul sbb pemimpin yg meneraju pucuk pimpinan tidak berkebolehan dan melantik penasihat berdasarkan kekuatan bodek & ampu. Mmg mengurus itu bkn bidang tugas guru ttp pengurusan hal pendidikan adalah tugas guru. Siapa kata guru x mahir mengurus sedangkan dah 50thn merdeka siapakah yg mengajar mereka yg memakai jawatan besar di jabatan kerajaan sekarang. Adakah pengurus ladang sawit yg menguruskan mereka semua drp darjah 1~SPM dan membantu mereka merancang masa depan sehingga memegang jawatan tinggi tersebut. Dasar kacang lupakan kulit, bila dah berkuasa dgn sewenangannya menyatakan guru x tahu mentadbir. Masalah sekarang terlalu banyak tangan2x kotor yg mengganggu guru-guru dlm menjalankan tugas mereka. Kembalikan semula kuasa guru sebagaimana thn 80an. Guru boleh merotan dan menguatkuasakan disiplin di sekolah. Ini tidak dok sibok nak rotan mat rempitlah ttp nak rotan pelajar di sekolah tak boleh..........nak melentur biar drp rebung cik ooiii....bkn dah jadi buluh, kalau PTD menguruskankan JPN maka jadilah PEMBELAJARAN TANPA DASAR dan JPN menjadi Jabatan Politik Negeri. Pepatah Cina menyatakan Ikan busuk drp Kepala. Maka kekusutan sistem pendidikan ini bermula dgn MENTERI dan KEMENTERIANNYA. Dasarnya yg tak Jelas takkan nak disalahkan pelaksana dasar yg telah pincang. Dah tersesat kembalilah ke pangkal Jalan. Jgn malu-malu wahai Pengarah Pendidikan Malaysia.