Buat pembaca budiman...

Coretan kami bukan sekadar untuk dipandang tetapi difikirkan.. Kami sekadar menegur cuma.. Jika ada yang terluka maka ampun dipinta..

Wednesday, July 4, 2007

Strategi PTD ke JPN

Blog ini telah memaparkan bahawa pelaksanaan ‘peminangan’ PTD ke dalam organisasi JPN telah bermula pada bulan Jun 2007. Perlantikan pegawai-pegawai PTD baru yang telah dibuat awal-awal lagi menunjukkan kesungguhan dan komitmen golongan ini untuk menyegerakan kemasukan golongan mereka ke JPN walaupun menerima bantahan daripada para guru.

Oleh kerana itu, ada di antara PTD lantikan baru tersebut ditempatkan secara sementara di Kem. Pelajaran dan diberikan ‘latihan’ serta kursus-kursus yang berkaitan agar tidak 'diperlekehkan' oleh para guru kelak.

Mengikut laporan dari media cetak, penempatan PTD di JPN ini telah ditangguhkan bagi gred-gred tertentu. Ini dimaklumkan sendiri oleh YB Timbalan Menteri Pelajaran setelah mengadakan pertemuan dengan ‘orang kuat’ guru-guru. Penempatan bagi PTD-PTD di gred ‘rendah’ walaubagaimanapun diterima secara berkrompromi oleh pihak guru. Seperti yang dimaklumkan kepada media, prestasi mereka ini akan dinilai terlebih dahulu sebelum keputusan seterusnya akan diambil.

Syabas juga diucapkan kepada para guru kerana di atas kesepakatan mereka, mereka berjaya untuk menghalang ‘konspirasi’ perluasan empayar yang telah menjadi ‘open secret’ di dalam perkhidmatan awam. Kejayaan ini seharusnya menjadi pembakar semangat kepada rakan-rakan lain di dalam perkhidmatan awam.

Sebenarnya terdapat satu lagi kejayaan rentetan daripada peristiwa di atas. Kejayaan kedua ini merupakan kejayaan yang lebih bermakna kerana ia adalah kejayaan pada peringkat pengurusan. Kejayaan ini bukan mudah untuk diperolehi dan amat besar maknanya kepada para guru.

Ini adalah kerana, secara tidak langsung keupayaan dan prestasi PTD di JPN ini akan dinilai sendiri oleh para guru. Para guru akan membuat penilaian samada PTD di JPN ini berhak duduk di JPN atau pun sebaliknya. Penilaian ini tentulah akan berdasarkan kepada faktor prestasi PTD-PTD tersebut semasa berkhidmat di JPN.

Jika penilaian ini adalah berdasarkan kepada prestasi kerja dan merit, kita berharap agar PTD yang wujud dari “Program PTD Borong” dapat berdoa supaya mereka tidak ditempatkan di JPN. Tentunya tidak ada tempat bagi mana-mana pegawai yang tidak menunjukkan prestasi yang cemerlang untuk berada setaraf dengan para guru di JPN. JPN memerlukan pegawai yang berkeupayaan dan kompeten untuk meneruskan pencapaian Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) yang baru sahaja dilancarkan.

PIPP ini pula perlu dibentangkan ‘Kad Laporan’ bagi setiap 6 bulan. Jika ada pegawai yang berkhidmat di JPN ini sekejap ada, sekejap kursus, sekejap INTAN, sekejap bertukar, kita merasa khuatir akan kejayaan PIPP ini.

Umum mengetahui bahawa PTD-PTD yang baru dilantik itu akan ‘menghilangkan’ diri dari pejabat selama 6 bulan. Selama tempoh ini urusan-urusan pejabat akan terganggu. Kehilangan ini merupakan sesuatu yang diwajibkan. Kemudian selepas tamat tempoh tersebut, ada kemungkinan berlakunya pertukaran dikalangan mereka. Seterusnya jika ada proses ‘pemborongan’ lagi, maka berlakulah lagi pertukaran pegawai yang bakal menganggu proses kelicingan operasi di JPN seperti mana yang berlaku di jabatan-jabatan lain.

Ada juga pihak yang mengatakan bahawa permohonan jawatan adalah daripada Jabatan sendiri dan JPA hanyalah meluluskannya. Oleh itu kenyataan ini akan menunjukkan bahawa Jabatanlah yang memohon jawatan-jawatan tersebut dan bukannya ‘teori monopoli’ seperti yang diperkatakan itu. Kenyataan sebegini ini sebenarnya kurang tepat.

Ini kerana permohonan daripada Jabatan ini akan dimajukan ke peringkat Kementerian. Di sinilah ‘teori monopoli’ akan diselitkan ke dalam permohonan tersebut. Mana-mana ruang yang dirasakan boleh menambahkan lagi jawatan golongan mereka, akan dipergunakan. Oleh itulah wujud saranan daripada pihak JPA agar setiap Kementerian mewujudkan ‘mini JPA’ yang merupakan satu kaedah ‘seni halus’ bagi menghalalkan strategi ini. Kemudian 'tapisan' peringkat kedua pula akan berlangsung di JPA. Semua sedia maklum akan perkara ini.

Untuk rekod, pada tahun 2002, jumlah jawatan PTD adalah sebanyak 3700 jawatan dan sehingga Jun 2006 jumlah jawatan PTD adalah sebanyak 6822 jawatan. Ini menunjukkan peningkatan jawatan PTD dalam tempoh 4 tahun sahaja adalah sebanyak 85% sedangkan peningkatan jawatan sektor awam dari tahun 2002 hingga Jun 2006 hanyalah 5.2% peratus sahaja.

Strategi monopoli ini telah menunjukkan hasil yang membanggakan kepada golongan tersebut. Strategi ini telah berjaya meningkatkan jawatan-jawatan mereka sebanyak 85% dalam masa 4 tahun sahaja sedangkan perjawatan sektor awam hanya berkembang sebanyak 5.2% dalam tempoh tersebut.

Bayangkan apa yang akan berlaku kepada sektor awam kelak?

13 comments:

Anonymous said...

Apabila individu seperti tuan yang nyata ada dendam peribadi terhadap golongan PTD menyemarakkan rasa kebencian di kalangan sklim lain kepada PTD dan seterusnya meraikan/menjustifikasikan tindakan supaya jangan berkerjasama dengan PTD (contohnya dalam JPN) semata-mata untuk memastikan PTD gagal dan memuaskan hati tuan yang kononnya pembela keadilan untuk skim lain yang "tertindas" , apa akibatnya kepada sistem penyampaian dan aspirasi kerajaan kepada perkhidmatan awam sendiri? Jika tuan rasa isu perjawatan dan kepuasan hati lebih penting dari menggembling tenaga untuk menjayakan PIP, maka persetankanlah sahaja PIP biar gagal, biar mudah kita ditempelak oleh Dong Jiao Zhong, biar mudah kita diperlekeh oleh negara lain. Semua itu tidak penting asalkan "keadilan" yang tuan hajati tercapai. Ayuh sama-sama kita memboikot, jangan berkerjasama,perlekeh, pulaukan dan jangan langsung membantu PTD yang telah ditempatkan di JPN agar kita dapat sama-sama memusnahkan semua perancangan kerajaan!

Ferra Eryana said...

Incik...

Tulis2 camni tak jantan aaaa....
apa kata reveal ur identity...takut eh? Stakat cakap atas angin ni, payah! Rasanya incik ni macam baling batu sembunyi tangan jadinya.

Walaupun aku bukan dari skim M ni, tapi nasib mak aku sebagai orang DG yang kena aniaya dengan orang DG sendiri(Kata DG reti wat keje...?)cukup la menyedihkan aku! Agaknya pasal tu la KPM nak masukkan M kat states kot? Pasal kat JPN macam ada sesuatu yang menghalang.

Anonymous said...

JOM KITA BERTAQWA DAN BYKKAN AMAL IBADAT. JANGAN NAK GADUH2 DUNIA DAH NAK KIMAT.


PTD PUN KASI LA CAN SKIM LAIN PANGKAT SAMA.NAK MERASA LA JUGA KEJE 2-5 DAH NAIK GRED 48.

LOADED BEB....

JANGAN ANIAYA ORANG LAIN NANTI ANDA SENDIRI YAG TERANIAYA.

INGAT.......MASA DEPAN....
SEMUA JUSA OPEN POST.


:)

Halim Anwar said...

Civilservant, pada 4Jul2007 3:20am, ada menyebut tentang beberapa perkara, daripada mengenai latihan/kursus yang perlu dihadiri PTD lantikan baru sebelum bertugas di JPN, penangguhan penempatan PTD di JPN bagi gred-gred tertentu, guru menilai prestasi PTD di JPN, ‘konspirasi’ perluasan empayar yang telah menjadi ‘open secret’ di dalam perkhidmatan awam, program PTD borong, PTD tidak cemerlang tidak layak untuk berada setaraf dengan para guru di JPN, PTD yang sering keluar berkursus ataupun bertukar, sehinggalah kepada perkara-perkara yang berniat membuktikan bahawa PTD tidak layak menjadi pentadbir dan para gurulah yang terhebat.

Halim Anwar: Civilservant mengatakan adalah satu kejayaan bagi guru apabila diberi kuasa menilai PTD yang ditempatkan di JPN. Ingin saya tanya, memandangkan ada golongan pejuang guru (pastinya bukan semua) yang memperjuangkan peluang guru menjadi pentadbir, apa kata kita letakkan guru di kementerian-kementerian di sektor lain seperti MOF, EPU, MITI dan agensi-agensi kritikal lain AND LET PTD ASSESS THEM THE VERY SAME WAY THEY ASSESS PTD AT JPN? Berani tak?

Civilservant, probably you and your few cohorts, believed the interference by ‘orang kuat’ guru-guru has led to the decision of placing senior PTDs at JPN be put on hold. I know why. I always want to tell the whole world that, based on my own experience, some of the senior PTDs are super-officers who are very much admired by both their superiors and subordinates. And more of these super PTDs are in the making. Just imagine if these super administrators with in-depth knowledge in finance and administration (including procurement, economics) work in the same rooms with civilservant and his cohorts, surely some people will fidget so restlessly everytime several issues e.g. the one related to compliance with Tatacara Kewangan are raised. These senior PTDs are very experienced and sharp.

Kalau betul-betul ikhlas ingin melihat peningkatan mutu perkhidmatan di JPN, apa salahnya terima PTD yang lebih senior. Kalau takut PTD muda yang tinggi diri, percayalah, PTD senior adalah ibarat padi, semakin berisi semakin tunduk. Tapi tunduk bukan bermakna tiada towering personality.

Civilservant kata “Para guru akan membuat penilaian samada PTD di JPN ini berhak duduk di JPN atau pun sebaliknya. Penilaian ini tentulah akan berdasarkan kepada faktor prestasi PTD-PTD tersebut semasa berkhidmat di JPN. Jika penilaian ini adalah berdasarkan kepada prestasi kerja dan merit, kita berharap agar PTD yang wujud dari “Program PTD Borong” dapat berdoa supaya mereka tidak ditempatkan di JPN. Tentunya tidak ada tempat bagi mana-mana. JPN memerlukan pegawai yang berkeupayaan dan kompeten untuk meneruskan pencapaian Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) yang baru sahaja dilancarkan. PIPP ini pula perlu dibentangkan ‘Kad Laporan’ bagi setiap 6 bulan.”

Ingin saya tanya kenapa perlu PTD berdoa supaya mereka tidak ditempatkan di JPN sekiranya penilaian guru ke atas PTD adalah berdasarkan kepada prestasi kerja dan merit? Teruk benarkah PTD yang ada sekarang? Ataupun bidang tugas PTD sekarang yang teruk? Kalau PTD sekarang teruk, kenapa sang guru seperti civilservant tidak memohon menjadi PTD dari awal lagi atau bertukar skim dari DG ke PTD. Ke dah banyak kali ambil exam PTD tapi tak lepas-lepas, kemudian cuba ambil jalan pintas untuk jadi PTD ;-p C’mon la kawan, be a gentleman.

Civilservant memberikan statistik jumlah PTD iaitu 3700 orang pada tahun 2002 dan 6822 (sehingga Jun 2006), satu peningkatan dalam tempoh 4 tahun sebanyak 85%, berbanding 5.2% peningkatan jawatan sektor awam dalam tempoh yang sama.

Ingin saya tanya, dari mana civilservant dapat statistik tersebut. Sila berikan sumbernya untuk rujukan semua pihak, kalau tidak pembuktian anda terbatal. Walaupun statistik tersebut seolah-olah memberi gambaran peningkatan mendadak bilangan PTD dalam jentera perkhidmatan kerajaan, namun figura itu jauh lebih kecil berbanding bilangan guru. Premis saya adalah jelas bahawa PTD dilatih untuk mentadbir, manakala guru dilatih untuk mengajar/mendidik (macamana nak didik anak bangsa kalau asyik suka menyebar fitnah dan hasutan aje... L). DAN KERAJAAN MEMERLUKAN PENTADBIR UNTUK MELICINKAN PENTADBIRAN KERAJAAN. Sebagai pentadbir, Pegawai Tadbir dan Diplomatik serta bidang tugasnya diperlukan untuk tujuan ini. Bukan guru yang diperlukan, kerana tempat mereka adalah untuk mendidik anak bangsa. Tapi kalau masih ingin menjadi pentadbir atas alasan/sebab apa sekalipun, mai la join skim PTD. Ada beberapa PTD sekarang yang asalnya adalah guru. Dan sekarang mereka merupakan pentadbir yang baik kerana mereka menjalankan fungsi pentadbir seperti diarahkan, dan tidak boleh dipertikaikan baik kesesuaian mereka dalam jawatan pentadbiran mahupun peruntukan latihan/kursus pentadbiran (read kursus PTD) yang dijalani mereka memandangkan mereka bukan lagi guru yang bidang tugasnya adalah mendidik.

Civilservant beria-ia mengutuk JPA disebabkan kononnya JPA pilih kasih dan banyak berpihak kepada PTD kerana ramai daripada pegawai JPA adalah PTD juga.

Sebab itu saya ingin tegaskan premis bahawa bahawa PTD dilatih untuk mentadbir, manakala guru dilatih untuk mengajar/mendidik. JPA adalah satu agensi pusat yang bertanggungjawab mentadbir/mengurus sumber manusia bagi perkhidmatan awam. JPA sentiasa berusaha untuk mempertingkatkan mutu perkhidmatannya termasuklah berhubung hal-hal perjawatan. Bagi perjawatan guru contohnya, kalau diperhalusi peruntukan kerajaan, ternyata bidang pendidikan mendapat habuan yang paling besar selain bidang pertahanan. Sebab inilah, setiap tindakan mengenai kewangan kerajaan mesti dibuat penuh berhati-hati. Macro view sebegini cukup penting kerana peruntukan kerajaan perlu diagihkan secara sama rata, lebih-lebih lagi dalam keadaan bajet kerajaan yang masih defisit. Dan dalam suasana ekonomi global yang tidak menentu ekoran ketidakstabilan geopolitik di beberapa rantau, harga minyak yang boleh berubah-ubah, permintaan sederhana ke atas eksport Malaysia, di samping beberapa risiko lain, wajarkah Kerajaan menunaikan semua permintaan guru, terutamanya impian menjadi pentadbir walaupun golongan pentadbir sudah ada, di sebalik peruntukan pendidikan yang cukup banyak?

Halim Anwar said...

Civilservant, pada 4Jul2007 3:20am, ada menyebut tentang beberapa perkara, daripada mengenai latihan/kursus yang perlu dihadiri PTD lantikan baru sebelum bertugas di JPN, penangguhan penempatan PTD di JPN bagi gred-gred tertentu, guru menilai prestasi PTD di JPN, ‘konspirasi’ perluasan empayar yang telah menjadi ‘open secret’ di dalam perkhidmatan awam, program PTD borong, PTD tidak cemerlang tidak layak untuk berada setaraf dengan para guru di JPN, PTD yang sering keluar berkursus ataupun bertukar, sehinggalah kepada perkara-perkara yang berniat membuktikan bahawa PTD tidak layak menjadi pentadbir dan para gurulah yang terhebat.

Halim Anwar: Civilservant mengatakan adalah satu kejayaan bagi guru apabila diberi kuasa menilai PTD yang ditempatkan di JPN. Ingin saya tanya, memandangkan ada golongan pejuang guru (pastinya bukan semua) yang memperjuangkan peluang guru menjadi pentadbir, apa kata kita letakkan guru di kementerian-kementerian di sektor lain seperti MOF, EPU, MITI dan agensi-agensi kritikal lain AND LET PTD ASSESS THEM THE VERY SAME WAY THEY ASSESS PTD AT JPN? Berani tak?

Civilservant, probably you and your few cohorts, believed the interference by ‘orang kuat’ guru-guru has led to the decision of placing senior PTDs at JPN be put on hold. I know why. I always want to tell the whole world that, based on my own experience, some of the senior PTDs are super-officers who are very much admired by both their superiors and subordinates. And more of these super PTDs are in the making. Just imagine if these super administrators with in-depth knowledge in finance and administration (including procurement, economics) work in the same rooms with civilservant and his cohorts, surely some people will fidget so restlessly everytime several issues e.g. the one related to compliance with Tatacara Kewangan are raised. These senior PTDs are very experienced and sharp.

Kalau betul-betul ikhlas ingin melihat peningkatan mutu perkhidmatan di JPN, apa salahnya terima PTD yang lebih senior. Kalau takut PTD muda yang tinggi diri, percayalah, PTD senior adalah ibarat padi, semakin berisi semakin tunduk. Tapi tunduk bukan bermakna tiada towering personality.

Civilservant kata “Para guru akan membuat penilaian samada PTD di JPN ini berhak duduk di JPN atau pun sebaliknya. Penilaian ini tentulah akan berdasarkan kepada faktor prestasi PTD-PTD tersebut semasa berkhidmat di JPN. Jika penilaian ini adalah berdasarkan kepada prestasi kerja dan merit, kita berharap agar PTD yang wujud dari “Program PTD Borong” dapat berdoa supaya mereka tidak ditempatkan di JPN. Tentunya tidak ada tempat bagi mana-mana. JPN memerlukan pegawai yang berkeupayaan dan kompeten untuk meneruskan pencapaian Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) yang baru sahaja dilancarkan. PIPP ini pula perlu dibentangkan ‘Kad Laporan’ bagi setiap 6 bulan.”

Ingin saya tanya kenapa perlu PTD berdoa supaya mereka tidak ditempatkan di JPN sekiranya penilaian guru ke atas PTD adalah berdasarkan kepada prestasi kerja dan merit? Teruk benarkah PTD yang ada sekarang? Ataupun bidang tugas PTD sekarang yang teruk? Kalau PTD sekarang teruk, kenapa sang guru seperti civilservant tidak memohon menjadi PTD dari awal lagi atau bertukar skim dari DG ke PTD. Ke dah banyak kali ambil exam PTD tapi tak lepas-lepas, kemudian cuba ambil jalan pintas untuk jadi PTD ;-p C’mon la kawan, be a gentleman.

Civilservant memberikan statistik jumlah PTD iaitu 3700 orang pada tahun 2002 dan 6822 (sehingga Jun 2006), satu peningkatan dalam tempoh 4 tahun sebanyak 85%, berbanding 5.2% peningkatan jawatan sektor awam dalam tempoh yang sama.

Ingin saya tanya, dari mana civilservant dapat statistik tersebut. Sila berikan sumbernya untuk rujukan semua pihak, kalau tidak pembuktian anda terbatal. Walaupun statistik tersebut seolah-olah memberi gambaran peningkatan mendadak bilangan PTD dalam jentera perkhidmatan kerajaan, namun figura itu jauh lebih kecil berbanding bilangan guru. Premis saya adalah jelas bahawa PTD dilatih untuk mentadbir, manakala guru dilatih untuk mengajar/mendidik (macamana nak didik anak bangsa kalau asyik suka menyebar fitnah dan hasutan aje... L). DAN KERAJAAN MEMERLUKAN PENTADBIR UNTUK MELICINKAN PENTADBIRAN KERAJAAN. Sebagai pentadbir, Pegawai Tadbir dan Diplomatik serta bidang tugasnya diperlukan untuk tujuan ini. Bukan guru yang diperlukan, kerana tempat mereka adalah untuk mendidik anak bangsa. Tapi kalau masih ingin menjadi pentadbir atas alasan/sebab apa sekalipun, mai la join skim PTD. Ada beberapa PTD sekarang yang asalnya adalah guru. Dan sekarang mereka merupakan pentadbir yang baik kerana mereka menjalankan fungsi pentadbir seperti diarahkan, dan tidak boleh dipertikaikan baik kesesuaian mereka dalam jawatan pentadbiran mahupun peruntukan latihan/kursus pentadbiran (read kursus PTD) yang dijalani mereka memandangkan mereka bukan lagi guru yang bidang tugasnya adalah mendidik.

Civilservant beria-ia mengutuk JPA disebabkan kononnya JPA pilih kasih dan banyak berpihak kepada PTD kerana ramai daripada pegawai JPA adalah PTD juga.

Sebab itu saya ingin tegaskan premis bahawa bahawa PTD dilatih untuk mentadbir, manakala guru dilatih untuk mengajar/mendidik. JPA adalah satu agensi pusat yang bertanggungjawab mentadbir/mengurus sumber manusia bagi perkhidmatan awam. JPA sentiasa berusaha untuk mempertingkatkan mutu perkhidmatannya termasuklah berhubung hal-hal perjawatan. Bagi perjawatan guru contohnya, kalau diperhalusi peruntukan kerajaan, ternyata bidang pendidikan mendapat habuan yang paling besar selain bidang pertahanan. Sebab inilah, setiap tindakan mengenai kewangan kerajaan mesti dibuat penuh berhati-hati. Macro view sebegini cukup penting kerana peruntukan kerajaan perlu diagihkan secara sama rata, lebih-lebih lagi dalam keadaan bajet kerajaan yang masih defisit. Dan dalam suasana ekonomi global yang tidak menentu ekoran ketidakstabilan geopolitik di beberapa rantau, harga minyak yang boleh berubah-ubah, permintaan sederhana ke atas eksport Malaysia, di samping beberapa risiko lain, wajarkah Kerajaan menunaikan semua permintaan guru, terutamanya impian menjadi pentadbir walaupun golongan pentadbir sudah ada, di sebalik peruntukan pendidikan yang cukup banyak?

Halim Anwar said...

Civilservant, pada 4Jul2007 3:20am, ada menyebut tentang beberapa perkara, daripada mengenai latihan/kursus yang perlu dihadiri PTD lantikan baru sebelum bertugas di JPN, penangguhan penempatan PTD di JPN bagi gred-gred tertentu, guru menilai prestasi PTD di JPN, ‘konspirasi’ perluasan empayar yang telah menjadi ‘open secret’ di dalam perkhidmatan awam, program PTD borong, PTD tidak cemerlang tidak layak untuk berada setaraf dengan para guru di JPN, PTD yang sering keluar berkursus ataupun bertukar, sehinggalah kepada perkara-perkara yang berniat membuktikan bahawa PTD tidak layak menjadi pentadbir dan para gurulah yang terhebat.

Halim Anwar: Civilservant mengatakan adalah satu kejayaan bagi guru apabila diberi kuasa menilai PTD yang ditempatkan di JPN. Ingin saya tanya, memandangkan ada golongan pejuang guru (pastinya bukan semua) yang memperjuangkan peluang guru menjadi pentadbir, apa kata kita letakkan guru di kementerian-kementerian di sektor lain seperti MOF, EPU, MITI dan agensi-agensi kritikal lain AND LET PTD ASSESS THEM THE VERY SAME WAY THEY ASSESS PTD AT JPN? Berani tak?

Civilservant, probably you and your few cohorts, believed the interference by ‘orang kuat’ guru-guru has led to the decision of placing senior PTDs at JPN be put on hold. I know why. I always want to tell the whole world that, based on my own experience, some of the senior PTDs are super-officers who are very much admired by both their superiors and subordinates. And more of these super PTDs are in the making. Just imagine if these super administrators with in-depth knowledge in finance and administration (including procurement, economics) work in the same rooms with civilservant and his cohorts, surely some people will fidget so restlessly everytime several issues e.g. the one related to compliance with Tatacara Kewangan are raised. These senior PTDs are very experienced and sharp.

Kalau betul-betul ikhlas ingin melihat peningkatan mutu perkhidmatan di JPN, apa salahnya terima PTD yang lebih senior. Kalau takut PTD muda yang tinggi diri, percayalah, PTD senior adalah ibarat padi, semakin berisi semakin tunduk. Tapi tunduk bukan bermakna tiada towering personality.

Civilservant kata “Para guru akan membuat penilaian samada PTD di JPN ini berhak duduk di JPN atau pun sebaliknya. Penilaian ini tentulah akan berdasarkan kepada faktor prestasi PTD-PTD tersebut semasa berkhidmat di JPN. Jika penilaian ini adalah berdasarkan kepada prestasi kerja dan merit, kita berharap agar PTD yang wujud dari “Program PTD Borong” dapat berdoa supaya mereka tidak ditempatkan di JPN. Tentunya tidak ada tempat bagi mana-mana. JPN memerlukan pegawai yang berkeupayaan dan kompeten untuk meneruskan pencapaian Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) yang baru sahaja dilancarkan. PIPP ini pula perlu dibentangkan ‘Kad Laporan’ bagi setiap 6 bulan.”

Ingin saya tanya kenapa perlu PTD berdoa supaya mereka tidak ditempatkan di JPN sekiranya penilaian guru ke atas PTD adalah berdasarkan kepada prestasi kerja dan merit? Teruk benarkah PTD yang ada sekarang? Ataupun bidang tugas PTD sekarang yang teruk? Kalau PTD sekarang teruk, kenapa sang guru seperti civilservant tidak memohon menjadi PTD dari awal lagi atau bertukar skim dari DG ke PTD. Ke dah banyak kali ambil exam PTD tapi tak lepas-lepas, kemudian cuba ambil jalan pintas untuk jadi PTD ;-p C’mon la kawan, be a gentleman.

Civilservant memberikan statistik jumlah PTD iaitu 3700 orang pada tahun 2002 dan 6822 (sehingga Jun 2006), satu peningkatan dalam tempoh 4 tahun sebanyak 85%, berbanding 5.2% peningkatan jawatan sektor awam dalam tempoh yang sama.

Ingin saya tanya, dari mana civilservant dapat statistik tersebut. Sila berikan sumbernya untuk rujukan semua pihak, kalau tidak pembuktian anda terbatal. Walaupun statistik tersebut seolah-olah memberi gambaran peningkatan mendadak bilangan PTD dalam jentera perkhidmatan kerajaan, namun figura itu jauh lebih kecil berbanding bilangan guru. Premis saya adalah jelas bahawa PTD dilatih untuk mentadbir, manakala guru dilatih untuk mengajar/mendidik (macamana nak didik anak bangsa kalau asyik suka menyebar fitnah dan hasutan aje... L). DAN KERAJAAN MEMERLUKAN PENTADBIR UNTUK MELICINKAN PENTADBIRAN KERAJAAN. Sebagai pentadbir, Pegawai Tadbir dan Diplomatik serta bidang tugasnya diperlukan untuk tujuan ini. Bukan guru yang diperlukan, kerana tempat mereka adalah untuk mendidik anak bangsa. Tapi kalau masih ingin menjadi pentadbir atas alasan/sebab apa sekalipun, mai la join skim PTD. Ada beberapa PTD sekarang yang asalnya adalah guru. Dan sekarang mereka merupakan pentadbir yang baik kerana mereka menjalankan fungsi pentadbir seperti diarahkan, dan tidak boleh dipertikaikan baik kesesuaian mereka dalam jawatan pentadbiran mahupun peruntukan latihan/kursus pentadbiran (read kursus PTD) yang dijalani mereka memandangkan mereka bukan lagi guru yang bidang tugasnya adalah mendidik.

Civilservant beria-ia mengutuk JPA disebabkan kononnya JPA pilih kasih dan banyak berpihak kepada PTD kerana ramai daripada pegawai JPA adalah PTD juga.

Sebab itu saya ingin tegaskan premis bahawa bahawa PTD dilatih untuk mentadbir, manakala guru dilatih untuk mengajar/mendidik. JPA adalah satu agensi pusat yang bertanggungjawab mentadbir/mengurus sumber manusia bagi perkhidmatan awam. JPA sentiasa berusaha untuk mempertingkatkan mutu perkhidmatannya termasuklah berhubung hal-hal perjawatan. Bagi perjawatan guru contohnya, kalau diperhalusi peruntukan kerajaan, ternyata bidang pendidikan mendapat habuan yang paling besar selain bidang pertahanan. Sebab inilah, setiap tindakan mengenai kewangan kerajaan mesti dibuat penuh berhati-hati. Macro view sebegini cukup penting kerana peruntukan kerajaan perlu diagihkan secara sama rata, lebih-lebih lagi dalam keadaan bajet kerajaan yang masih defisit. Dan dalam suasana ekonomi global yang tidak menentu ekoran ketidakstabilan geopolitik di beberapa rantau, harga minyak yang boleh berubah-ubah, permintaan sederhana ke atas eksport Malaysia, di samping beberapa risiko lain, wajarkah Kerajaan menunaikan semua permintaan guru, terutamanya impian menjadi pentadbir walaupun golongan pentadbir sudah ada, di sebalik peruntukan pendidikan yang cukup banyak?

Halim Anwar said...

Civilservant, pada 4Jul2007 3:20am, ada menyebut tentang beberapa perkara, daripada mengenai latihan/kursus yang perlu dihadiri PTD lantikan baru sebelum bertugas di JPN, penangguhan penempatan PTD di JPN bagi gred-gred tertentu, guru menilai prestasi PTD di JPN, ‘konspirasi’ perluasan empayar yang telah menjadi ‘open secret’ di dalam perkhidmatan awam, program PTD borong, PTD tidak cemerlang tidak layak untuk berada setaraf dengan para guru di JPN, PTD yang sering keluar berkursus ataupun bertukar, sehinggalah kepada perkara-perkara yang berniat membuktikan bahawa PTD tidak layak menjadi pentadbir dan para gurulah yang terhebat.

Halim Anwar: Civilservant mengatakan adalah satu kejayaan bagi guru apabila diberi kuasa menilai PTD yang ditempatkan di JPN. Ingin saya tanya, memandangkan ada golongan pejuang guru (pastinya bukan semua) yang memperjuangkan peluang guru menjadi pentadbir, apa kata kita letakkan guru di kementerian-kementerian di sektor lain seperti MOF, EPU, MITI dan agensi-agensi kritikal lain AND LET PTD ASSESS THEM THE VERY SAME WAY THEY ASSESS PTD AT JPN? Berani tak?

Civilservant, probably you and your few cohorts, believed the interference by ‘orang kuat’ guru-guru has led to the decision of placing senior PTDs at JPN be put on hold. I know why. I always want to tell the whole world that, based on my own experience, some of the senior PTDs are super-officers who are very much admired by both their superiors and subordinates. And more of these super PTDs are in the making. Just imagine if these super administrators with in-depth knowledge in finance and administration (including procurement, economics) work in the same rooms with civilservant and his cohorts, surely some people will fidget so restlessly everytime several issues e.g. the one related to compliance with Tatacara Kewangan are raised. These senior PTDs are very experienced and sharp.

Kalau betul-betul ikhlas ingin melihat peningkatan mutu perkhidmatan di JPN, apa salahnya terima PTD yang lebih senior. Kalau takut PTD muda yang tinggi diri, percayalah, PTD senior adalah ibarat padi, semakin berisi semakin tunduk. Tapi tunduk bukan bermakna tiada towering personality.

Civilservant kata “Para guru akan membuat penilaian samada PTD di JPN ini berhak duduk di JPN atau pun sebaliknya. Penilaian ini tentulah akan berdasarkan kepada faktor prestasi PTD-PTD tersebut semasa berkhidmat di JPN. Jika penilaian ini adalah berdasarkan kepada prestasi kerja dan merit, kita berharap agar PTD yang wujud dari “Program PTD Borong” dapat berdoa supaya mereka tidak ditempatkan di JPN. Tentunya tidak ada tempat bagi mana-mana. JPN memerlukan pegawai yang berkeupayaan dan kompeten untuk meneruskan pencapaian Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) yang baru sahaja dilancarkan. PIPP ini pula perlu dibentangkan ‘Kad Laporan’ bagi setiap 6 bulan.”

Ingin saya tanya kenapa perlu PTD berdoa supaya mereka tidak ditempatkan di JPN sekiranya penilaian guru ke atas PTD adalah berdasarkan kepada prestasi kerja dan merit? Teruk benarkah PTD yang ada sekarang? Ataupun bidang tugas PTD sekarang yang teruk? Kalau PTD sekarang teruk, kenapa sang guru seperti civilservant tidak memohon menjadi PTD dari awal lagi atau bertukar skim dari DG ke PTD. Ke dah banyak kali ambil exam PTD tapi tak lepas-lepas, kemudian cuba ambil jalan pintas untuk jadi PTD ;-p C’mon la kawan, be a gentleman.

Civilservant memberikan statistik jumlah PTD iaitu 3700 orang pada tahun 2002 dan 6822 (sehingga Jun 2006), satu peningkatan dalam tempoh 4 tahun sebanyak 85%, berbanding 5.2% peningkatan jawatan sektor awam dalam tempoh yang sama.

Ingin saya tanya, dari mana civilservant dapat statistik tersebut. Sila berikan sumbernya untuk rujukan semua pihak, kalau tidak pembuktian anda terbatal. Walaupun statistik tersebut seolah-olah memberi gambaran peningkatan mendadak bilangan PTD dalam jentera perkhidmatan kerajaan, namun figura itu jauh lebih kecil berbanding bilangan guru. Premis saya adalah jelas bahawa PTD dilatih untuk mentadbir, manakala guru dilatih untuk mengajar/mendidik (macamana nak didik anak bangsa kalau asyik suka menyebar fitnah dan hasutan aje... L). DAN KERAJAAN MEMERLUKAN PENTADBIR UNTUK MELICINKAN PENTADBIRAN KERAJAAN. Sebagai pentadbir, Pegawai Tadbir dan Diplomatik serta bidang tugasnya diperlukan untuk tujuan ini. Bukan guru yang diperlukan, kerana tempat mereka adalah untuk mendidik anak bangsa. Tapi kalau masih ingin menjadi pentadbir atas alasan/sebab apa sekalipun, mai la join skim PTD. Ada beberapa PTD sekarang yang asalnya adalah guru. Dan sekarang mereka merupakan pentadbir yang baik kerana mereka menjalankan fungsi pentadbir seperti diarahkan, dan tidak boleh dipertikaikan baik kesesuaian mereka dalam jawatan pentadbiran mahupun peruntukan latihan/kursus pentadbiran (read kursus PTD) yang dijalani mereka memandangkan mereka bukan lagi guru yang bidang tugasnya adalah mendidik.

Civilservant beria-ia mengutuk JPA disebabkan kononnya JPA pilih kasih dan banyak berpihak kepada PTD kerana ramai daripada pegawai JPA adalah PTD juga.

Sebab itu saya ingin tegaskan premis bahawa bahawa PTD dilatih untuk mentadbir, manakala guru dilatih untuk mengajar/mendidik. JPA adalah satu agensi pusat yang bertanggungjawab mentadbir/mengurus sumber manusia bagi perkhidmatan awam. JPA sentiasa berusaha untuk mempertingkatkan mutu perkhidmatannya termasuklah berhubung hal-hal perjawatan. Bagi perjawatan guru contohnya, kalau diperhalusi peruntukan kerajaan, ternyata bidang pendidikan mendapat habuan yang paling besar selain bidang pertahanan. Sebab inilah, setiap tindakan mengenai kewangan kerajaan mesti dibuat penuh berhati-hati. Macro view sebegini cukup penting kerana peruntukan kerajaan perlu diagihkan secara sama rata, lebih-lebih lagi dalam keadaan bajet kerajaan yang masih defisit. Dan dalam suasana ekonomi global yang tidak menentu ekoran ketidakstabilan geopolitik di beberapa rantau, harga minyak yang boleh berubah-ubah, permintaan sederhana ke atas eksport Malaysia, di samping beberapa risiko lain, wajarkah Kerajaan menunaikan semua permintaan guru, terutamanya impian menjadi pentadbir walaupun golongan pentadbir sudah ada, di sebalik peruntukan pendidikan yang cukup banyak?

Halim Anwar said...

Civilservant, pada 4Jul2007 3:20am, ada menyebut tentang beberapa perkara, daripada mengenai latihan/kursus yang perlu dihadiri PTD lantikan baru sebelum bertugas di JPN, penangguhan penempatan PTD di JPN bagi gred-gred tertentu, guru menilai prestasi PTD di JPN, ‘konspirasi’ perluasan empayar yang telah menjadi ‘open secret’ di dalam perkhidmatan awam, program PTD borong, PTD tidak cemerlang tidak layak untuk berada setaraf dengan para guru di JPN, PTD yang sering keluar berkursus ataupun bertukar, sehinggalah kepada perkara-perkara yang berniat membuktikan bahawa PTD tidak layak menjadi pentadbir dan para gurulah yang terhebat.

Halim Anwar: Civilservant mengatakan adalah satu kejayaan bagi guru apabila diberi kuasa menilai PTD yang ditempatkan di JPN. Ingin saya tanya, memandangkan ada golongan pejuang guru (pastinya bukan semua) yang memperjuangkan peluang guru menjadi pentadbir, apa kata kita letakkan guru di kementerian-kementerian di sektor lain seperti MOF, EPU, MITI dan agensi-agensi kritikal lain AND LET PTD ASSESS THEM THE VERY SAME WAY THEY ASSESS PTD AT JPN? Berani tak?

Civilservant, probably you and your few cohorts, believed the interference by ‘orang kuat’ guru-guru has led to the decision of placing senior PTDs at JPN be put on hold. I know why. I always want to tell the whole world that, based on my own experience, some of the senior PTDs are super-officers who are very much admired by both their superiors and subordinates. And more of these super PTDs are in the making. Just imagine if these super administrators with in-depth knowledge in finance and administration (including procurement, economics) work in the same rooms with civilservant and his cohorts, surely some people will fidget so restlessly everytime several issues e.g. the one related to compliance with Tatacara Kewangan are raised. These senior PTDs are very experienced and sharp.

Kalau betul-betul ikhlas ingin melihat peningkatan mutu perkhidmatan di JPN, apa salahnya terima PTD yang lebih senior. Kalau takut PTD muda yang tinggi diri, percayalah, PTD senior adalah ibarat padi, semakin berisi semakin tunduk. Tapi tunduk bukan bermakna tiada towering personality.

Civilservant kata “Para guru akan membuat penilaian samada PTD di JPN ini berhak duduk di JPN atau pun sebaliknya. Penilaian ini tentulah akan berdasarkan kepada faktor prestasi PTD-PTD tersebut semasa berkhidmat di JPN. Jika penilaian ini adalah berdasarkan kepada prestasi kerja dan merit, kita berharap agar PTD yang wujud dari “Program PTD Borong” dapat berdoa supaya mereka tidak ditempatkan di JPN. Tentunya tidak ada tempat bagi mana-mana. JPN memerlukan pegawai yang berkeupayaan dan kompeten untuk meneruskan pencapaian Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) yang baru sahaja dilancarkan. PIPP ini pula perlu dibentangkan ‘Kad Laporan’ bagi setiap 6 bulan.”

Ingin saya tanya kenapa perlu PTD berdoa supaya mereka tidak ditempatkan di JPN sekiranya penilaian guru ke atas PTD adalah berdasarkan kepada prestasi kerja dan merit? Teruk benarkah PTD yang ada sekarang? Ataupun bidang tugas PTD sekarang yang teruk? Kalau PTD sekarang teruk, kenapa sang guru seperti civilservant tidak memohon menjadi PTD dari awal lagi atau bertukar skim dari DG ke PTD. Ke dah banyak kali ambil exam PTD tapi tak lepas-lepas, kemudian cuba ambil jalan pintas untuk jadi PTD ;-p C’mon la kawan, be a gentleman.

Civilservant memberikan statistik jumlah PTD iaitu 3700 orang pada tahun 2002 dan 6822 (sehingga Jun 2006), satu peningkatan dalam tempoh 4 tahun sebanyak 85%, berbanding 5.2% peningkatan jawatan sektor awam dalam tempoh yang sama.

Ingin saya tanya, dari mana civilservant dapat statistik tersebut. Sila berikan sumbernya untuk rujukan semua pihak, kalau tidak pembuktian anda terbatal. Walaupun statistik tersebut seolah-olah memberi gambaran peningkatan mendadak bilangan PTD dalam jentera perkhidmatan kerajaan, namun figura itu jauh lebih kecil berbanding bilangan guru. Premis saya adalah jelas bahawa PTD dilatih untuk mentadbir, manakala guru dilatih untuk mengajar/mendidik (macamana nak didik anak bangsa kalau asyik suka menyebar fitnah dan hasutan aje... L). DAN KERAJAAN MEMERLUKAN PENTADBIR UNTUK MELICINKAN PENTADBIRAN KERAJAAN. Sebagai pentadbir, Pegawai Tadbir dan Diplomatik serta bidang tugasnya diperlukan untuk tujuan ini. Bukan guru yang diperlukan, kerana tempat mereka adalah untuk mendidik anak bangsa. Tapi kalau masih ingin menjadi pentadbir atas alasan/sebab apa sekalipun, mai la join skim PTD. Ada beberapa PTD sekarang yang asalnya adalah guru. Dan sekarang mereka merupakan pentadbir yang baik kerana mereka menjalankan fungsi pentadbir seperti diarahkan, dan tidak boleh dipertikaikan baik kesesuaian mereka dalam jawatan pentadbiran mahupun peruntukan latihan/kursus pentadbiran (read kursus PTD) yang dijalani mereka memandangkan mereka bukan lagi guru yang bidang tugasnya adalah mendidik.

Civilservant beria-ia mengutuk JPA disebabkan kononnya JPA pilih kasih dan banyak berpihak kepada PTD kerana ramai daripada pegawai JPA adalah PTD juga.

Sebab itu saya ingin tegaskan premis bahawa bahawa PTD dilatih untuk mentadbir, manakala guru dilatih untuk mengajar/mendidik. JPA adalah satu agensi pusat yang bertanggungjawab mentadbir/mengurus sumber manusia bagi perkhidmatan awam. JPA sentiasa berusaha untuk mempertingkatkan mutu perkhidmatannya termasuklah berhubung hal-hal perjawatan. Bagi perjawatan guru contohnya, kalau diperhalusi peruntukan kerajaan, ternyata bidang pendidikan mendapat habuan yang paling besar selain bidang pertahanan. Sebab inilah, setiap tindakan mengenai kewangan kerajaan mesti dibuat penuh berhati-hati. Macro view sebegini cukup penting kerana peruntukan kerajaan perlu diagihkan secara sama rata, lebih-lebih lagi dalam keadaan bajet kerajaan yang masih defisit. Dan dalam suasana ekonomi global yang tidak menentu ekoran ketidakstabilan geopolitik di beberapa rantau, harga minyak yang boleh berubah-ubah, permintaan sederhana ke atas eksport Malaysia, di samping beberapa risiko lain, wajarkah Kerajaan menunaikan semua permintaan guru, terutamanya impian menjadi pentadbir walaupun golongan pentadbir sudah ada, di sebalik peruntukan pendidikan yang cukup banyak?

Halim Anwar said...

En. Moderator,

Pesal perlu enable comment moderation lak? Takut ek? Tak jantan la macam ni..

saviourofreligion said...

Civilservant, pada 4Jul2007 3:20am, ada menyebut tentang beberapa perkara, daripada mengenai latihan/kursus yang perlu dihadiri PTD lantikan baru sebelum bertugas di JPN, penangguhan penempatan PTD di JPN bagi gred-gred tertentu, guru menilai prestasi PTD di JPN, ‘konspirasi’ perluasan empayar yang telah menjadi ‘open secret’ di dalam perkhidmatan awam, program PTD borong, PTD tidak cemerlang tidak layak untuk berada setaraf dengan para guru di JPN, PTD yang sering keluar berkursus ataupun bertukar, sehinggalah kepada perkara-perkara yang berniat membuktikan bahawa PTD tidak layak menjadi pentadbir dan para gurulah yang terhebat.

Halim Anwar: Civilservant mengatakan adalah satu kejayaan bagi guru apabila diberi kuasa menilai PTD yang ditempatkan di JPN. Ingin saya tanya, memandangkan ada golongan pejuang guru (pastinya bukan semua) yang memperjuangkan peluang guru menjadi pentadbir, apa kata kita letakkan guru di kementerian-kementerian di sektor lain seperti MOF, EPU, MITI dan agensi-agensi kritikal lain AND LET PTD ASSESS THEM THE VERY SAME WAY THEY ASSESS PTD AT JPN? Berani tak?

Civilservant, probably you and your few cohorts, believed the interference by ‘orang kuat’ guru-guru has led to the decision of placing senior PTDs at JPN be put on hold. I know why. I always want to tell the whole world that, based on my own experience, some of the senior PTDs are super-officers who are very much admired by both their superiors and subordinates. And more of these super PTDs are in the making. Just imagine if these super administrators with in-depth knowledge in finance and administration (including procurement, economics) work in the same rooms with civilservant and his cohorts, surely some people will fidget so restlessly everytime several issues e.g. the one related to compliance with Tatacara Kewangan are raised. These senior PTDs are very experienced and sharp.

Kalau betul-betul ikhlas ingin melihat peningkatan mutu perkhidmatan di JPN, apa salahnya terima PTD yang lebih senior. Kalau takut PTD muda yang tinggi diri, percayalah, PTD senior adalah ibarat padi, semakin berisi semakin tunduk. Tapi tunduk bukan bermakna tiada towering personality.

Civilservant kata “Para guru akan membuat penilaian samada PTD di JPN ini berhak duduk di JPN atau pun sebaliknya. Penilaian ini tentulah akan berdasarkan kepada faktor prestasi PTD-PTD tersebut semasa berkhidmat di JPN. Jika penilaian ini adalah berdasarkan kepada prestasi kerja dan merit, kita berharap agar PTD yang wujud dari “Program PTD Borong” dapat berdoa supaya mereka tidak ditempatkan di JPN. Tentunya tidak ada tempat bagi mana-mana. JPN memerlukan pegawai yang berkeupayaan dan kompeten untuk meneruskan pencapaian Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) yang baru sahaja dilancarkan. PIPP ini pula perlu dibentangkan ‘Kad Laporan’ bagi setiap 6 bulan.”

Ingin saya tanya kenapa perlu PTD berdoa supaya mereka tidak ditempatkan di JPN sekiranya penilaian guru ke atas PTD adalah berdasarkan kepada prestasi kerja dan merit? Teruk benarkah PTD yang ada sekarang? Ataupun bidang tugas PTD sekarang yang teruk? Kalau PTD sekarang teruk, kenapa sang guru seperti civilservant tidak memohon menjadi PTD dari awal lagi atau bertukar skim dari DG ke PTD. Ke dah banyak kali ambil exam PTD tapi tak lepas-lepas, kemudian cuba ambil jalan pintas untuk jadi PTD ;-p C’mon la kawan, be a gentleman.

Civilservant memberikan statistik jumlah PTD iaitu 3700 orang pada tahun 2002 dan 6822 (sehingga Jun 2006), satu peningkatan dalam tempoh 4 tahun sebanyak 85%, berbanding 5.2% peningkatan jawatan sektor awam dalam tempoh yang sama.

Ingin saya tanya, dari mana civilservant dapat statistik tersebut. Sila berikan sumbernya untuk rujukan semua pihak, kalau tidak pembuktian anda terbatal. Walaupun statistik tersebut seolah-olah memberi gambaran peningkatan mendadak bilangan PTD dalam jentera perkhidmatan kerajaan, namun figura itu jauh lebih kecil berbanding bilangan guru. Premis saya adalah jelas bahawa PTD dilatih untuk mentadbir, manakala guru dilatih untuk mengajar/mendidik (macamana nak didik anak bangsa kalau asyik suka menyebar fitnah dan hasutan aje... L). DAN KERAJAAN MEMERLUKAN PENTADBIR UNTUK MELICINKAN PENTADBIRAN KERAJAAN. Sebagai pentadbir, Pegawai Tadbir dan Diplomatik serta bidang tugasnya diperlukan untuk tujuan ini. Bukan guru yang diperlukan, kerana tempat mereka adalah untuk mendidik anak bangsa. Tapi kalau masih ingin menjadi pentadbir atas alasan/sebab apa sekalipun, mai la join skim PTD. Ada beberapa PTD sekarang yang asalnya adalah guru. Dan sekarang mereka merupakan pentadbir yang baik kerana mereka menjalankan fungsi pentadbir seperti diarahkan, dan tidak boleh dipertikaikan baik kesesuaian mereka dalam jawatan pentadbiran mahupun peruntukan latihan/kursus pentadbiran (read kursus PTD) yang dijalani mereka memandangkan mereka bukan lagi guru yang bidang tugasnya adalah mendidik.

Civilservant beria-ia mengutuk JPA disebabkan kononnya JPA pilih kasih dan banyak berpihak kepada PTD kerana ramai daripada pegawai JPA adalah PTD juga.

Sebab itu saya ingin tegaskan premis bahawa bahawa PTD dilatih untuk mentadbir, manakala guru dilatih untuk mengajar/mendidik. JPA adalah satu agensi pusat yang bertanggungjawab mentadbir/mengurus sumber manusia bagi perkhidmatan awam. JPA sentiasa berusaha untuk mempertingkatkan mutu perkhidmatannya termasuklah berhubung hal-hal perjawatan. Bagi perjawatan guru contohnya, kalau diperhalusi peruntukan kerajaan, ternyata bidang pendidikan mendapat habuan yang paling besar selain bidang pertahanan. Sebab inilah, setiap tindakan mengenai kewangan kerajaan mesti dibuat penuh berhati-hati. Macro view sebegini cukup penting kerana peruntukan kerajaan perlu diagihkan secara sama rata, lebih-lebih lagi dalam keadaan bajet kerajaan yang masih defisit. Dan dalam suasana ekonomi global yang tidak menentu ekoran ketidakstabilan geopolitik di beberapa rantau, harga minyak yang boleh berubah-ubah, permintaan sederhana ke atas eksport Malaysia, di samping beberapa risiko lain, wajarkah Kerajaan menunaikan semua permintaan guru, terutamanya impian menjadi pentadbir walaupun golongan pentadbir sudah ada, di sebalik peruntukan pendidikan yang cukup banyak?

Anonymous said...

saya seorang peminat blog nie dan harus saya nyatakan, ianya membuka mata dan menyegarkan minda yang kadangkalan perlu dikejutkan supaya cerdas dan jaga..namun, timbul sedikit kekesalan apabila kadang-kadang emosi menguasai pemikiran lalu aura negatif terpancar jelas, juga sesuatu yang membuka mata dan minda..

walaupun pelbagai cerita pasal M telah kita dengar, baca dan alami, janganlah sesekali kita biarkan diri menjadi tunggangan emosi jahat yang kita sedar akan turut memberi kesan kepada skim2 lain..jangan disebabkan beberapa ribu M itu, seluruh sistem pendidikan tergadai.jangan disebabkan sifat membenci, kita guru hilang arah membentuk anak bangsa.jangan disebabkan dendam, kita lupa pasal perjuangan bangsa dan negara.

jangan kita lupa, benci biar berpada-pada sebab satu hari mungkin yang kita sayang akan bergelar PTD.

- abangsahar

Anonymous said...

ahaks...erm, mcm2 skrg ni...sume tak pueh hati ngan PTD yg seramai 6822 orang sehingga Jun 2006...
skrg dah bape pulak ek?betul la 85% peningkatan...itu kalo diambil daripada jumlah skim PTD sahaja...mane boleh wat perbandingan ngan percent pertambahan perkhidmatan awam?en penulis tau ke bilangan perkhidmatan awam tu berapa?bukan ke PTD tu pun perkhidmatan awam?termasuk polis, tentera, doktor, guru2, jurutera, dan hatta tukang kebun n dreba sekali...5.2% peningkatan perkhidmatan untuk tempoh 4 tahun...cube darabkan dengan jumlah perkhidmatan awam di Malaysia...agak2 dapat berapa puluh ribu orang?amik la jumlah perkhidmatan awam sebanyak 1.3 juta...rasenye dapat la dlm 67,600 orang...penambahan PTD sebanyak 3,122 orang...so kalo percent daripada jumlah 67,600 tu dapatla dalam 4.6%..tu kalo pkai simple calculation...dlm 5% je pnambhan PTD dlm perjawatan perkhidmatan awam utk tempoh 4 tahun...adakah itu dipanggil monopoli?erm, itu sebabnya kita jgn suka menuding jari kepada orang lain...bagaimana penulis boleh mengeluarkan fakta yang tak diselidik dahulu kebenarannya?so maknanya penulis pun same la seperti PTD2 yg 'dikutuk dan disalahkan tak gheti wat keje'....tak sume skim perfect?tapi bukan ke bagus kalo kita sesama berganding bahu tuk generasi akan datang...kitakan manusia yg tak lari daripada wat kesilapan...apa salahnya kita bantu membantu bagi memastikan generasi akan dtg dpt menikmati persekitaran hidup yg lebih maju dan harmoni?itukan lebih baik...;p
wat penat je gaduh2 ni...why not penulis jadi lebih terbuka?cube cari statistik salah laku disiplin dan tatatertib dlm perkhidmatan awam?mesti dapat fakta yg menarik..pastu kita sesama 'kutuk n tegur' skim yg teruk n bnyk wat salah laku tatatertib...hahaha!!!Akhir kata, selamat menikmati hari2 yg berlalu dengan hati yg ceria....

Anonymous said...

maaf, saya tidaklah menyokong mana - mana pihak. PTD mahupun guru.isu ini amat sensitif nampaknya.
namun disini saya nak berkongsi sedikit pendapat. bagi saya kumpulan DG ni agak mudah nak naik pangkat.cukup 10 tahun dari DG 29 leh naik 32.bila nak sambung belajar part time macam kat oum ke kementerian tanggung. dapat keistimewaan cuti tanpa rekod untuk exam. habis belajar terus serap masuk DG 41.
saya sebenarnya PT. jawatan ini agak kurang dipandang. namu semangat untuk belajar ada. tapi apa yang kami dapat. dibawah suruhanjaya yang sama. bila pergi mana-mana kursus orang kementerian asyik cakap.sambung belajar... sampai bila nak dibawah. tapi bila habis belajar bukan macam guru yang boleh terus naik pangkat. kena mohon semula. cuti tanpa rekod untuk exam jangan harap. kementerian nak tanggung. hem.. susahlah.
so... bersyukurlah guru-guru sekalian. golongan kamu lebih beruntung.
kami juga di sekolah dan tahu serba sedikit tentang segelintir golongan DG ini yang gilakan kenaikkan pangkat..
maaf kalau terkasar..
scuma sedikit ketidakpuasan hati kami yang selalu cuba memenuhi kehendak kumpulan DG ini.
maaf sekali lagi, sebab sedih tengok ada sekumpulan DG ini yang terlalu sibukkan hal naik pangkat, gaji , cuti,dan pinjaman.
apapun kumpulan Dg ni memang diminati ramai. berebut-rebut siswazah sekarang nak jadi guru.ianya satu profesion mulia.
sebab tu gomen jaga diaorang. so bersyukurlah...
berkongsilah sikit dengan orang lain