Buat pembaca budiman...

Coretan kami bukan sekadar untuk dipandang tetapi difikirkan.. Kami sekadar menegur cuma.. Jika ada yang terluka maka ampun dipinta..

Thursday, April 5, 2007

Penolakan PTD dari perspektif Politik

Mungkin untuk sekadar renungan dari sudut politik. Tetapi kebenarannya mungkin boleh dipertikaikan lagi. Tetapi saya just pastekan disini sekadar memberi penghormatan kepada golongan politik yang melihat isu ini dari perspektif mereka sendiri.


PAS tolak cadangan Kementerian Pelajaran lantik PTD ke JPN
Anis Nazri Tue Apr 03, 07 06:56:01 PM
KUALA LUMPUR, 3 Apr (Hrkh) - Meskipun cadangan yang dibuat Kementerian Pelajaran untuk melantik Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD) ke Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) mendapat tentangan keras termasuk dari kalangan ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) dan pembangkang, namun dalam isu itu kerajaan hingga kini masih tidak memperdulikan bantahan yang buat semua pihak.


Malah cadangan kerajaan melalui Kementerian Pelajaran untuk melantik PTD ke dalam JPN itu dilihat seolah-olah mempunyai agenda tersendiri untuk mengunakan guru-guru sebagai alat politik mereka.

Setiausaha Agung PAS, Dato' Kamarudin Jaffar dalam satu kenyataannya mengenai isu itu menegaskan tindakan itu memperlihatkan kerajaan menafikan keupayaan guru untuk memegang jawatan yang tinggi dalam JPN.
Tambah beliau, secara tidak lansung tindakan itu tidak wajar dan akan menjejaskan profesionalisme guru sebagai pendidik dan pentadbir pendidikan.
"Walaupun tindakan ini beralasan untuk memperbaiki bidang pentadbiran dan pengurusan JPN, PAS melihat ia sebagai alat untuk mempergunakan guru-guru tersebut," tegas beliau dalam kenyataannya kepada Harakahdaily, hari ini.


Justeru, Kamarudin menggesa kerajaan, khususnya Kementerian Pelajaran menarik balik cadangan tersebut, sekaligus mengkaji semula kewajaran penstrukturan itu yang pastinya akan menggugat masa depan 350 000 guru di negara ini.
Dalam pada itu, PAS menyeru kepada guru-guru dan pelbagai pihak agar menjaga nama baik guru sebagai pendidik yang profesional dan tidak membenarkan diri mereka menjadi alat politik kepada mana-mana parti politik, demi masa depan pelajar-pelajar yang dididik./wann



Berikut pula disertakan adalah komen-komen pembaca, berkaitan daripada artikel diatas:

Komen 1

Guru bentuk PTDDihantar oleh Apeng, on 05-04-2007 09:00

Guru-guru yang berpengalaman sememangnya layak untuk menjalankan tugas pentadbiran termasuklah kewangan, pemerolehan dan sebagainya. Ramai guru yang mempunyai kelayakan sebegitu. Masalahnya... guru-guru itu tidak dilantik menjadi pentadbir. Sebab banyak sangat unsur politik yang bergaul dalam profesion ni maka banyaklah guru yang dilantik mentadbir tidak mempunyai kelayakan yang sepatutnya. Masalah mula timbul dalam sistem pentadbiran ekoran daripada lantikan yang ntah apa ntah tu... Tidak timbul soal lantik PTD mentadbir bahagian tertentu atau unit tertentu. Yang pasti guru juga pernah membentuk PTD menjadi seorang yang berilmu dan guru hari ini semuanya dah jadi macam pentadbir, kerani, penjual dan mangsa ejekan. Bukan kerana salah guru besar atau pengetua tetapi salah kepala yang mengemudi kementerian yang ikut sedap kepala je nak ubah itu dan ini sesuka hati...

Komen 2

PTD oh...PTd...Dihantar oleh badaitimur, on 04-04-2007 16:08

sama ada guru atau PTD,sama ja. perlu kpd duit.klu diberi peluang naik pangkat,pasti guru nak PTD pun nak. isu ikhlas atau tak itu isu lain. mencari rezeki halal itu wajib. klu ada ada ruang semua orang nak dapat rezeki lebih.ada berniaga sambilan, buat mcm2 kerja sampingan.semata2 nak dpt duit lebih demi anak isteri dll. antara cara nk dpt rezeki lebi skt ialah dgn naik pangkat. ayahsaya menjadi guru lebih kurang 20 tahun.skrg DG48.mula gred 41,44,48 dan seterusnya.PTD mula 41 utk naik ke 48 tak sampai 10 tahun. di mana adilnya?semua org tahu,penjawat awam sektor guru lah paling susah nak naik pangkat.ditambah lagi skrg penilaian tahap kecekapan (PTK) juga faktor pntg utk naik pangkat/gaji. PTD cari la ruang lain utk tingkatkan profesionalisme mereka tu.belambak lagi sektor lain. PTD pegang pengurusan di JPN,bimbang ada mlsh lain pulak nnt.sebab hanya guru yang memahami mslh guru.

Komen 3

kembali kpd asasDihantar oleh zack, on 04-04-2007 16:03

Allah mengingatkan kita supaya menyerahkan tugas kepada yg Ahli,jika tidak maka musibah yg akan melanda. Tgk shj skrg ni pelbagai masalah timbul sbb pemimpin yg meneraju pucuk pimpinan tidak berkebolehan dan melantik penasihat berdasarkan kekuatan bodek & ampu. Mmg mengurus itu bkn bidang tugas guru ttp pengurusan hal pendidikan adalah tugas guru. Siapa kata guru x mahir mengurus sedangkan dah 50thn merdeka siapakah yg mengajar mereka yg memakai jawatan besar di jabatan kerajaan sekarang. Adakah pengurus ladang sawit yg menguruskan mereka semua drp darjah 1~SPM dan membantu mereka merancang masa depan sehingga memegang jawatan tinggi tersebut. Dasar kacang lupakan kulit, bila dah berkuasa dgn sewenangannya menyatakan guru x tahu mentadbir. Masalah sekarang terlalu banyak tangan2x kotor yg mengganggu guru-guru dlm menjalankan tugas mereka. Kembalikan semula kuasa guru sebagaimana thn 80an. Guru boleh merotan dan menguatkuasakan disiplin di sekolah. Ini tidak dok sibok nak rotan mat rempitlah ttp nak rotan pelajar di sekolah tak boleh..........nak melentur biar drp rebung cik ooiii....bkn dah jadi buluh, kalau PTD menguruskankan JPN maka jadilah PEMBELAJARAN TANPA DASAR dan JPN menjadi Jabatan Politik Negeri. Pepatah Cina menyatakan Ikan busuk drp Kepala. Maka kekusutan sistem pendidikan ini bermula dgn MENTERI dan KEMENTERIANNYA. Dasarnya yg tak Jelas takkan nak disalahkan pelaksana dasar yg telah pincang. Dah tersesat kembalilah ke pangkal Jalan. Jgn malu-malu wahai Pengarah Pendidikan Malaysia.

No comments: