Buat pembaca budiman...

Coretan kami bukan sekadar untuk dipandang tetapi difikirkan.. Kami sekadar menegur cuma.. Jika ada yang terluka maka ampun dipinta..

Monday, November 26, 2007

Perjawatan 'Penyapu'

Bila memperkatakan mengenai teori monopoli, tentulah ramai yang tertanya-tanya dan ingin melihat sejauh mana kebenarannya teori ini. Bila saya mengatakan bahawa kenaikan pangkat bukannya merujuk kepada prestasi dan keupayaan tetapi secara borong, ramai juga yang tertanya-tanya mengapa ini boleh berlaku.

Mungkin ada yang salah anggap, jika kita mengkritik maka kita selalu dikatakan anti-sesuatu. Kritikan ini adalah untuk kebaikan dan kritikan yang benar selalunya pahit dan menyakitkan.

Tidak perlu lagi diulas cerita ingin masuk ke JPN yang jelas telah dapat dihidu oleh para pendidik kita. Oleh itu satu tindakan bersepadu telah diambil oleh para pendidik bagi mengekalkan martabat profesion mereka.

Di dalam sektor awam ini, tindakan monopoli ini sebenarnya boleh mendatangkan kesan yang tidak baik terhadap organisasi-organisasi kerajaan. Tindakan monopoli yang mementingkan golongan tertentu ini tentunya menyebabkan orang yang bukan 'ahli' diletakkan pada sesuatu jawatan tertentu.

Bila sesuatu jabatan baru ingin ditubuhkan, di antara perkara pokok yang perlu disegerakan ialah perjawatan bagi jabatan tersebut. Perjawatan ini merangkumi jumlah jawatan, gred, carta organisasi, carta fungsi, justifikasi, perbelanjaan emolumen dan sebagainya.

Oleh itu apabila ada sahaja peluang untuk menambahkan jawatan, maka mereka yang diamanahkan itu terus sahaja mewujudkan jawatan-jawatan untuk skim 'mereka' terutamanya untuk jawatan-jawatan yang terkanan di jabatan tersebut.

Buat masa ini, telah ada terdengar ura-ura bahawa RELA akan dinaiktaraf untuk dijadikan sebuah jabatan. Maka bahagian Sumber Manusia di KHEDN akan menyediakan permohonan tersebut. Siapa yang membuat kerja pentadbiran ini semua orang tahu dan kita akan lihat hasilnya kemudian.

Itu merupakan kes yang belum berlaku dan kita lihat mengenai kes yang telah berlaku. Sebuah jabatan yang baru diwujudkan pada tahun 2004 telah dimonopoli oleh skim PTD walaupun sukar untuk saya mempercayainya.

Jabatan tersebut ialah Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji.

Di jabatan ini, fungsi utamanya ialah terdiri dari 5 bahagian iaitu bahagian Zakat, bahagian Wakaf, bahagian Mal, bahagian Haji dan bahagian Penyelidikan dan Pelarasan.Bahagian lain tidak perlu kita lihat.

Bahagian Wakaf : Pengarah M52
Bahagian Zakat : Pengarah M52
Bahagian Haji : Pengarah M52
Bahagian Mal : Pengarah M48
Bahagian P & P : Pengarah M52

Sukar untuk dipastikan mengapa perjawatan di bahagian ini tidak diperuntukkan kepada mereka yang ahli di dalam bidang ini. Adakah terlepas pandang semasa permohonan perjawatan dahulu sedangkan ramai rakan saya yang layak ada di JAKIM. Mereka ini tentu dilihat lebih sesuai untuk mengisi jawatan-jawatan ini.

Namun begitu, jawatan bagi skim S iaitu Pegawai Hal Ehwal Islam ada juga diwujudkan dan seperti biasa, ia hanya diletakkan di gred yang lebih rendah sedangkan sepatutnya merekalah yang mengetuai bahagian-bahagian tersebut.

Persolannya mengapa?

Saturday, November 10, 2007

Mentaliti Presiden PTD

56 merupakan umur bersara wajib bagi pekerja gomen. Sebaik tiba umur tersebut maka wajiblah ianya dibersarakan daripada perkhidmatan awam. Sekalipun menunggu pengumuman umur 'baru' untuk bersara daripada PM yang tak kunjung tiba, maka bila tidak ada pengumuman maka sudah tiba tempoh berehat.

Di dalam banyak kes, KSU yang bersara wajib masih disambung kontraknya. Kontrak ini bukannya diminta tetapi ditawarkan. Samada hendak menerima atau tidak terpulang kepada individu tersebut. Baru-baru ini seorang lagi KSU yang agak dikenali telah pun dibersarakan.

Mengikut ceritanya, KSU ini merupakan seorang yang 'anti kontrak'. Betul juga kata KSU ini, jika dia menerima kontrak, maka ia akan menghalang kemajuan pegawai-pegawai lain. Seharusnya ini juga merupakan semangat yang patut ada pada pegawai-pegawai kanan lain. Ini katanya;

Sebenarnya, saya telah diminta sambung perkhidmatan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Namun, saya merayu kepada beliau supaya tidak menyambung perkhidmatan. Saya rasa adalah wajar bagi pegawai-pegawai muda diberi peluang mengisi jawatan ini. Selama di sini pun, tujuh orang timbalan KSU di bawah saya telah bersara.

Kalau perkhidmatan saya disambung, nanti tujuh lapan orang timbalan KSU juga bersara sebelum saya. Saya berpendapat moral para pegawai wajar dijaga setiap masa. Tambahan lagi, sebagai Presiden Persatuan Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD), saya berperanan menjaga kebajikan ahli-ahli, termasuk dalam soal prospek kenaikan pangkat mereka.

Nampak gaya seperti mengambil berat terhadap kebajikan pegawai-pegawai lain untuk kemajuan kerjaya pegawai-pegawai lain. Jika ini iltizamnya, tentu kita bersyukur mendapat KSU yang sebegini prihatin. Semua orang di Kementerian ini tentu tak kisah perlu masuk jam 8.00 pagi walaupun ada pekeliling kerajaan mengatakan adanya waktu anjal, tetapi disebabkan olehnya maka semua orang perlu masuk jam 8.00 pagi dan pulang jam 5.00 petang. Apa tujuannya, kita tidak pasti. Adakah kerana ingin menunjukkan kekuasaan (gaya PTD) kerana telah ada arahan membenarkan waktu anjal.

Bila merujuk dengan lebih teliti kenyataannya, rupa-rupanya KSU ini seolah-olah lebih menitikberatkan mereka yang segolongan dengannya. Moral pegawai yang harus dijaga hanyalah moral pegawai yang segolongan dengannya sahaja. Dia juga menambah lagi bahawa dengan jawatannya selaku Presiden PPTD, prospek kemajuan PTD sahaja yang lebih penting untuk dijaga. Dia lupa bahawa dia adalah juga KSU kepada jawatan-jawatan lain.

Untuk lebih jelas memahami mentaliti golongan ini terhadap skim lain, ini katanya...

Daripada skim gaji pula, kita telah mewujudkan Gred 54 bagi pegawai bukan jurusan Tadbir dan Diplomatik untuk maju di dalam Jabatan Imigresen.

Bagi mereka, jawatan lain boleh maju. Memang benar, tetapi melihat kepada maksudnya ini bermakna jawatan lain dan sebagai contoh dalam Jabatan Imigresen, hanya boleh maju ke Gred 54 sahaja. Jawatan lain yang lebih tinggi akan dikaut oleh golongan PTD dan inilah yang sebenarnya berlaku dan sedang berlaku. Pada golongan PTD ini, Gred 54 sudah menunjukkan kemajuan kepada skim lain dan sebenarnya ia merupakan penghinaan perjawatan yang cukup merisaukan.

Apakah tugasan utama Imigresen dan bayangkan peneraju di Imigresen tidak pun mempunyai pengalaman dengan tugasan Imigresen tetapi mampu menerajui Jabatan tersebut. Demikianlah kerjaya pegawai Imigresen.

Friday, November 9, 2007

Apa kes JPA?

Adakah Ms' di JPA di 'scapegoat'kan dengan pengumuman 20-97% kenaikan atau silap percaturan atau kajian tidak menyeluruh. Mungkin kadar elaun diberi berdasarkan taraf hidup di sesuatu kawasan tetapi jika terlalu rendah macam mana student nak hidup bang...
Apa-apa pun kita tunggu M bahagian perhubungan awam di JPA jawab isu ini.

Berita Harian 9 November.... Yellow creatures resurrection!
Elaun pelajar luar negara dikurangkan

SAYA bapa kepada seorang pelajar Malaysia di Amerika Syarikat (AS) dan ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada kerajaan, khususnya Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kerana menaja anak saya belajar di sana. Ketika pembentangan belanjawan negara baru-baru ini, kerajaan mengumumkan kenaikan elaun 20 hingga 97 peratus kepada pelajar di Kanada, United Kingdom dan AS. Kami gembira dan sekali lagi ingin menzahirkan penghargaan kepada kerajaan dan JPA. Tetapi kegembiraan kami bertahan dua bulan saja. Pengumuman kenaikan 20 hingga 97 peratus pada dasarnya besar, tetapi hakikatnya pelajar menerima Elaun Sara Hidup kurang daripada sebelum ia diumumkan.

Sebelum ini, pelajar tajaan JPA di universiti di mana anak saya menuntut menerima AS$667.70 sebulan. Walaupun jumlah itu besar, selepas ditolak bayaran penginapan dan makanan, dia hanya menerima AS$133 sebulan. Kini anak saya bakal menerima AS$335 sebulan dan selepas ditolak penginapan, baki tinggal AS$67 sebulan. Secara purata dia menerima AS$2.10 sehari. Mereka juga menyatakan bahawa keputusan dibuat dan muktamad. Alasan diberi seperti berikut: l Pindaan Kadar. Sebelum ini ada dua kadar, tetapi selepas kajian semula, ia dibahagi kepada tiga. Kadar tempat anak saya menuntut adalah yang terendah iaitu kadar C. Adakah ini bermakna kadar C yang baru direka ini dikurangkan bagi menampung kenaikan kadar A dan B?

Beliau juga menyatakan pelajar tidak nampak ke mana perginya sebahagian daripada kenaikan itu. Apakah dimaksudkannya, beliau seolah-olah tidak mahu menjelaskan secara terperinci apa sepatutnya diagihkan kepada pelajar. Apakah ini satu ketelusan? l Pelajar diberi sajian di kampus, justeru secara tidak langsung beliau menyatakan AS$2.10 sehari sebagai wang saku adalah memadai. Saya menyanjung tinggi pengurusan pihak universiti di mana anak saya menuntut. Setiap bulan saya menerima penyata kewangan membabitkan pembayaran JPA kepada pihak pengurusan universiti. Ini juga melambangkan ketelusan pihak universiti berhubung pembayaran serta penerimaan wang dari JPA. Saya mengesyorkan agar JPA juga melaksanakan sistem pengurusan itu, bukan saja bagi pembayaran yuran pengajian, tetapi merangkumi elaun sara hidup pelajar.

BAPA MENGELUH,
Datuk Keramat, Kuala Lumpur.

Wednesday, October 31, 2007

Mereka yang rebah...

Salam sejahtera,

Sudah hampir 2 bulan kami tidak menjengah blog ini. Maklumlah kami menyertai misi ke angkasa lepas dan ini memerlukan komitmen yang tinggi dari segi masa, fizikal dan sebagainya. Tak apalah NASA tak iktiraf sebagai angkasawan tetapi kami dah bayar secara pakej kepada Rusia untuk latih dan terbangkan ke angkasa lepas. Diorang pun dah dapat duit takkan nak cakap 'flight participant' macam NASA jugak. Tapi kami bukan nak cerita pasal duit yang dihabiskan untuk misi ke angkasa berbaloi atau tidak. Atau mungkin eksperimen yang dilakukan dalam masa 10 hari boleh diterima dari segi logik akal. Bukan 1 eksperimen tu.. tapi lebih dari 1. Tak apa lah.. skurang-kurangnya S. Vellu dah cakap " Saya rasa syukur juga sebab itu angkasawan telah meninggal dunia 10 hari juga, dan kini beliau telah selamat di kebumi dan berkongsi gembira dengan rakyat Malaysia. Kita akan sambut secara besar-besar juga."

Banyak juga cerita yang berlaku di bumi kebelakangan ini rupanya. Disini kita nak senaraikan beberapa orang yang rasanya perlu diwar-warkan agar kita semua sedar dan dapat mengambil pengajaran dari apa yang berlaku. Fokus adalah kepada skim M. Kenapa, kerana M adalah yang paling famous. Orang kata, gahnya sektor gomen kerana M, dan ia boleh tersembam jatuh pun kerana M. Oleh kerana M selalu diberi perhatian dan ada dikalangan M yang sengaja meminta untuk di beri perhatian maka jika wujud kekhilafan diantara M, pun kena beri perhatian.

Kita tujukan tulisan ini kepada M yang sengaja meminta untuk diberi perhatian. Bukan semua ya. Golongan ini lantang mengatakan mereka terpilih, 'creme de la creme', semacam tiada benda yang boleh tidak memaksumkan mereka. Jangan marah kerana ini bukan untuk semua M. Sekarang, sudah terbongkar bahawa M bukan maksum kesemuanya. Ada juga yang membawa lumpur yang hitam, busuk lagi menjijikkan untuk dipalitkan keatas skim mereka. Kita senaraikan sedikit contoh...

1. Kes dipejabat tanah. Warta arus perdana telah melaporkan seorang pegawai muda telah didakwa diatas pemilikan aset bernila 2 juta dalam tempoh 3 tahun bekerja sedangkan beliau mempunyai satu lobang pendapatan sahaja.

2. Kes khalwat pengarah JPJ dengan seorang PSU. Telah ditangkap berdua-duaan disebuah hotel pada waktu semua orang sepatutnya tidur termasuklah anak isteri pengarah berkenaan. Pengarah tersebut di pool kan di JPA dan PSU tersebut mungkin diberhentikan kerana masih belum sah jawatan.

3. Awal 2007, 11 orang M baru yang dikatakan kurang diplomatik dengan pegawai di jabatan mereka di parcel C. Pegawai baru ini dikatakan menghantar emel kepada KSN kerana gaji lewat masuk. Biasalah kalau baru kerja biasanya gaji lewatlah masuk sedikit. Lalu KSN meminta orang atasan melihat perkara ini. Melentinglah Datin di jabatan tersebut. akhirnya setelah ditrace oleh seorang F, maka dpatlah si penulis emel tadi. Seronoklah si Datin 'sembelih' M yang masih berhingus itu.

4. Seorang KSU (mustahil kalau ada KSU dari gred bukan M), telah menandatangani pembelian aset yang diketahui melebihi jumlah yang sepatutnya beliau dibolehkan menandatangani pembelian tersebut. Dikatakan jumlah besar itu hanya Menteri yang berkuasa menandatanganinya. Maka menangislah ahli keluarga orang-orang 'ikan bilis' di kementerian itu setelah diheret oleh BPR diatas kecuaian tersebut.

5. Seorang ketua pengarah sebuah jabatan di bangunan merah putrajaya telah menjadikan jabatan yang dahulunya harimau menjadi seekor tikus pondan. Dahulunya Dato' N menjadikan jabatan ini disegani dengan bantuan seorang J. Bila Dato N pencen ia diganti pula dengan Dato' R. Dato R' masih meneruskan kecemerlangan tersebut tetapi dengan sedikit peratus penurunan. Apabila pencennya Dato R maka diganti dengan R juga tapi tanpa Dato. Malangnya setelah beliau telah berniat tidak baik untuk menukarkan semua pengarah yang bukan M kepada pengarah M, jabatan tersebut telah ditakdirkan kredibilitinya mencanak turun menyembah bumi.


Dari kelima-lima kes diatas membuktikan bahawa mereka yang mendakwa creme de la creme tidak lah begitu berkrim. Ada yang masih kencing berbuih, tetapi sudah rosak dalamannya. Bagaimana dikatakan mereka melalui proses pemilihan yang ketat. Nampaknya pemilihan mereka perlu diperbaiki lagi dengan melebihkan penerapan agama mungkin, sebagai salah satu contoh. Dibuktikan juga bahawa bukan semua M adalah tip-top dari segi management kerana ada juga yang berlagak tahu sedangkan dia tahu entah apa-apa. Dibuktikan juga bukan semua M berani mempertahankan diri dari diguna oleh orang lain. Walaupun kita diugut untuk ditukar (sebagai contoh, tidak berkaitan dengan kes yang disebutkan) atau apa saja tetapi apa yang tidak boleh dan melanggar peraturan kita kena tetap pendirian. So nak buat apa dengan mereka ini? Lupuskan atau jual di tempat barang lusuh? Terpulanglah..

Oh..ada lagi satu kes..seorang M44 dan sedang menunggu untuk ke M48 di pejabat berhampiran PJH putrajaya yang selalu terkantoi semasa memberi komen bagi menyokong komennya sendiri di dalam blog ini. Walaupun sudah berumur menjangkau 33 tahun pada 2008 tetapi beliau masih tertanya-tanya bagaimana beliau boleh di trace...peace brother...

Sekian dulu..sori kelam kelibut sikit sebab nak pergi ISS..jam 3.00 nak kena ada di khazastan.

Tuesday, September 11, 2007

Laporan Audit Negara

Laporan Audit baru-baru ini memang membuka mata kepada mereka yang matanya sengaja ditutup. Laporan tersebut menjadi hangat kerana telah diwar-warkan oleh akhbar-akhbar harian secara berterusan semenjak beberapa hari. Walaupun begitu sebelum ini juga terdapat laporan audit tetapi tidak pula diwar-warkan sebegini rupa.

Menurut laporan tersebut terdapat beberapa kementerian seperti KBS, Kem. Wanita, Kem. Kewangan, Kem. Penerangan serta Kem. Pertanian (seperti yang dinyatakan oleh laporan akhbar) mempunyai kelemahan tertentu di dalam melaksanakan arahan di kementerian masing-masing. Maka berusaha dengan gigihlah Menteri serta KSU berkenaan untuk menyediakan alasan bagi mengelakkan sebarang tindakan dikenakan terhadap mereka.

Walaupun demikian surat pembaca akhbar ini juga harus membuka mata banyak pihak. Perkara ini juga ada yang telah dinyatakan di dalam myjusa ini. Apa yang ingin ditimbulkan oleh pembaca ini ialah perkara dasar dan polisi. Tidak perlu berfikir jauh-jauh dahulu jika perkara asas pun dipandang sebelah mata sahaja. Perkara itu adalah mengenai isu sumber manusia di sektor awam yang selalunya bertumpu kepada Pegawai Tadbir dan Diplomatik (sic) sahaja.

Secara sinis pembaca tersebut telah membangkitkan bahawa walaupun kurang atau tiada kepakaran di dalam sesuatu bidang, golongan PTD (sic) ini terus dilantik menjadi TKSU atau KSU dan menerajui sesuatu organisasi. Ada juga diantara mereka dilantik menjadi Ketua Pengarah bagi organisasi yang tidak selayaknya buat mereka. Rasanya tidak perlulah disebut lagi modal untuk menghalalkan monopoli mereka iaitu 'kerja-kerja pengurusan'. Sepanjang pemahaman mereka pengurusan hanya boleh dibuat oleh PTD (sic) sahaja. Mungkin mereka perlu bertanya Prof. Hamdan Adnan yang menyatakan;

Consumer watchdog Fomca advisor Prof Hamdan Adnan said public fund mismanagement was a hot topic among Malaysians.

“The Anti-Corruption Agency must step in. It is very fishy when officers are allowed to purchase a car jack for RM5,700 when it is only worth RM50,” said Hamdan.

He also wanted to know if the Government would investigate why the Youth and Sports Ministry’s secretary-general had signed off 11 contracts beyond his authority.

Berbalik kepada surat pembaca tadi, akhir sekali beliau juga menyeru agar diadakan audit perjawatan bagi mengurangkan jawatan-jawatan yang tidak perlu di dalam sektor awam dan meletakkan sesuatu jawatan tersebut kepada yang ahli.

Kepada yang kurang jelas, maksudnya secara lebih kurang ialah jangan meletakkan seorang PTD (sic) menjadi Naib Canselor universiti.

Thursday, September 6, 2007

Pejabat Tanah :Bahagian 1

Forum Utusan Malaysia, 6 September 2007.

Pantau semua pejabat tanah

Beberapa kes melibatkan pegawai dan kakitangan Pejabat Tanah dan Galian (PTG) sejak dua tahun lalu menuntut renungan kita bersama. Ia membuktikan gejala rasuah masih menjadi cara mudah individu tidak bertanggungjawab di PTG untuk memperoleh kekayaan.
Itu yang dilaporkan dan disiasat. Bagaimana dengan kejadian rasuah dan penyelewengan kuasa yang berlaku secara senyap dan tidak dilaporkan kepada pihak berkuasa?

Bukanlah hendak membuat tuduhan melulu tetapi saya percaya jumlahnya begitu banyak. Ini berdasarkan pengalaman saya dan ramai lagi ketika berurusan dengan sebahagian kakitangan PTG.Saya tidak menuduh semua kakitangan di PTG mengamalkan rasuah, itu tidak adil. Saya hanya merujuk kepada sebahagiannya.


Bukan rahsia lagi, PTG adalah jabatan yang paling mudah berlaku manipulasi di kalangan pegawai dan kakitangannya untuk terjebak rasuah dan penyelewengan.
Jika kita rapat atau mengenali pegawai atau kakitangan pejabat tanah, jangan hairan kalau mereka bercerita mempunyai lot tanah sama ada tapak rumah atau pertanian, bukan sahaja satu malah lebih.

Sedangkan kita sendiri yang berkemampuan memohon dan mendapatkan tanah hanya membazir wang membeli wang pelan dan membayar wang permohonan tetapi akhirnya berputih mata.

Mereka ini tahu selok-belok cara menyelitkan nama masing-masing dalam permohonan orang lain untuk mendapatkan lot tanah terutama bagi kawasan baru dibuka kepada orang ramai.
Saya dan beberapa rakan mempunyai pengalaman pahit berurusan memohon tanah di Wilayah Persekutuan dan Selangor apabila maklumat permohonan ‘dirompak’ pegawai atau kakitangan di pejabat tanah.

Sama ada kerani di pejabat pelan atau pejabat memproses permohonan, mereka akan ‘menjual’ maklumat tanah yang kita pohon kepada orang lain terutama yang boleh menjanjikan wang ringgit sekiranya permohonan mereka berjaya.
Bayangkan, saya dan rakan berusaha mengenal pasti tapak tanah yang belum dimiliki sesiapa tetapi selepas kami mengemukakan permohonan, berbelas lagi permohonan lain turut meminta tapak serupa.

Malah bagi membuktikan perkara ini, baru-baru ini kami memohon tapak yang belum pernah dipohon sesiapa pun kerana tiada yang mengetahui tapak berkenaan belum diluluskan kepada mana-mana pihak.Semasa membuat permohonan, kami dimaklumkan belum ada sesiapa memohon tapak itu tetapi seminggu selepas kami mengemukakan permohonan hampir sepuluh pihak turut mengemukakan permohonan.Kenapa tapak tanah yang sekian lama tidak pernah dipohon dengan tiba-tiba diketahui orang lain selepas kami bersusah payah mengenal pasti tapak dan membuat semakan pemilikan.Pasti orang dalam pejabat tanah yang membocorkan maklumat ini kepada pihak lain dan ini tidak mungkin berlaku secara percuma.
Inilah penyelewengan dan rasuah yang kerap berlaku hampir di semua pejabat tanah di negara ini. Mereka ini menjadi ‘lanun moden’ yang merompak maklumat pemohon dan menjual kepada orang lain pula.


Ada lagi elemen rasuah berlaku secara halus di PTG termasuk meminda nama pemilik tanah asal dan keluasan sesuatu saiz tanah. Itu belum lagi ‘duit kopi’ yang diminta bagi mempercepatkan proses permohonan dan sebagainya. Saya percaya, usaha memerangi rasuah di pejabat tanah perlu dipertingkatkan bukan semata-mata mengharapkan maklumat orang ramai.


Badan Pencegah Rasuah (BPR) haruslah mempunyai kaedah lain mengesan mereka yang korupsi dan menyalah guna kedudukan di pejabat-pejabat tanah seluruh negara termasuk melalui pendekatan pengintipan dan perisikan. Tugaskanlah pegawai BPR secara rahsia di PTG, pasti akan dapat ‘hasil yang mengejutkan’.


Saya juga mencadangkan kepada Ketua Setiausaha Negara memperkenalkan mekanisme tertentu bagi mengawasi serta mencegah berlakunya penyelewengan di PTG.
Selain itu, semua kakitangan PTG di seluruh negara daripada budak pejabat hinggalah ke pegawai tertinggi perlu mengisytiharkan harta bagi tempoh setiap enam bulan.


– ANTIPENIPUAN,
Selangor.

Tuesday, August 28, 2007

Pelan Strategik IPTA

Kerajaan mula melancarkan Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara semalam bagi mencetuskan pembaharuan dan transformasi kepada semua IPT di negara ini. Elok juga bila difikirkan bahawa IPT-IPT memang seharusnya dilepaskan dari belenggu-belenggu tertentu yang mungkin merencatkan suasana yang kondusif di IPT.

Antara langkah yang dikenalpasti ialah meningkatkan tadbir urus sediri di kalangan IPTA. Langkah ini akan membolehkan IPTA diberikan lebih autonomi di dalam beberapa perkara tertentu dan para-para Naib Canselor tentulah menyambut baik langkah ini.

Aspek tadbir urus berkesan turut menekankan kepada pemilihan pegawai yang sesuai serta individu yang komited, efisien dan berintegriti. Untuk menyemai tadbir urus berkesan ini, adalah dipercayai ianya perlu bermula daripada pemilihan pegawai-pegawai tertinggi yang meneraju universiti itu sendiri.

Pemilihan pegawai-pegawai tinggi seperti NC dan TNC di IPTA memperlihatkan sedikit ketidaktelusan di dalam pemilihannya. Kriteria-kriteria yang selayaknya perlu ditetapkan bagi menjamin yang memegang tampuk peneraju IPT tersebut merupakan yang layak mengikut falsafah sebenar.

Bukan juga niat untuk mengatakan bahawa semua NC dan TNC tidak layak untuk berada di kerusi tersebut tetapi masih banyak ruang dan koridor dapat dilihat dan dipertikai oleh masyarakat IPT.

Sekarang inipun, isu Dr. Azly Rahman yang juga selalu dilaporkan oleh Malaysiakini dengan salah sebuah universiti di utara Malaysia juga masih belum selesai. Seharusnya ini dijadikan salah satu inisiatif bagi menjayakan projek 'BrainGain' iaitu memanggil pulang pakar-pakar Malaysia yang sedang berada diluar negara berkhidmat di Malaysia. Tetapi sehingga kini, tidak dapat dilihat satu usaha yang menyeluruh mengenai usaha ini.

Mengikut blog Univerct memang sukar untuk menaiki taraf Profesor di universiti. Berbagai-bagai penyelidikan dan tugasan yang perlu diselesaikan

Tugas pensyarah meliputi: Pengajaran, penyeliaan pelajar undergrad, postgrad dan post-doctorate, penyelidikan, pengembangan (consultancy), khidmat masyarakat, pentadbiran, seminar/proceedings, khidmat sbg ahli persatuan profesional dan paling penting untuk kenaikan pangkat- penerbitan serta lain-lain tugas seperti felo asrama, felo pusat kecemerlangan/penyelidikan dan lain-lain tugas seperti yang diarahkan oleh pimpinan organisasi.

Melalui pemberian kuasa autonomi, kita tidak mahu lagi ada Naib Canselor yang dilantik bukan daripada kalangan ahli akademik. Tentu ramai yang tidak menyedari bahawa ada Naib Canselor IPT tidak pun perlu bersusah payah memberi kuliah, penyelidikan, post-doctorate dan lai-lain lagilah tetapi boleh pula menjadi Naib Canselor di IPT awam. Pemilihan mereka ini sebenarnya mengundang banyak kelemahan dan keraguan di kalangan masyarakat akademik. Keyakinan ahli akademik terhadap Kerajaan pada masa tersebut berada di tahap terendah.

Kita tidak tahu apa yang melayakkan mereka duduk disana. Kita juga tidak tahu apa keriteria yang meyebabkan mereka duduk di sana. Kita juga tidak tahu kenapa mereka sanggup menerima jawatan tersebut sedangkan tahu bahawa diri tidak seharusnya duduk di sana.

Apabila kerajaan memilih perkara sedemikian, lalu menyalahkan prestasi IPT yang tidak berada dalam 'ranking' yang baik tentulah tidak adil bagi para ahli akademik. Adakah dalam masa tiga tahun lagi kita bakal mencapai ojektif sekurang-kurangnya dua IPT berada di dalam senarai 100 terbaik? Memang memerlukan transformasi...

Apa yang menariknya, seperti ramai di dalam sektor awam sedar, golongan yang menduduki kerusi Naib Canselor ini adalah daripada golongan yang memiliki strategi monopoli jawatan-jawatan utama di sektor awam. Strategi monopoli ini telah dijelaskan dan dapat dilihat hasilnya serta kesan yang berlaku. Tidak meletakkan sesuatu yang AHLI pada tempatnya telah dilaksanakan.

Usahlah jika kail panjang sejengkal, lautan dalam hendak diduga. Usahlah demi strategi tertentu, habis rosak susu sebelanga.

Sunday, August 26, 2007

Hmmm...

Nampak gayanya blog ni dah sedikit sebanyak dah dapat perhatian pihak-pihak tertentu. Baguslah begitu. Sekurang-kurangnya kita yang bukan 'M' ni tahu tentang pandangan dan pe'mandang'an dari wakil-wakil skim 'M'. Tetapi saya amat berharap ini bukanlah pandangan semua 'M'.

Sebagai permulaan cerita, eloklah kita renung sejenak tentang beberapa komen-komen yang telah diutarakan oleh beberapa wakil-wakil 'M' (atau wakil, nama byk tapi orgnya sama ;)). Saya tersentuh apabila seorang guru yang telah bertukar perkhidmatan kepada skim 'M' memberikan pandangannya. Pandangannya bagus dari segi ingatannya tentang semasa menjadi guru dahulu. Dan sebenarnya tambah bagus lagi jika pengalaman yang bekas guru perolehi ini dapat dijadikan iktibar dan digunakan beliau untuk memajukan sektor pendidikan. Bekas guru ini telah nampak di mana kekurangan skim 'DG'. Apalah salahnya beliau mengutarakan pengalamannya kepada pihak yang menguruskan sumber manusia (JPA) dan membantu guru-guru kita mendapat peluang dari segi gaji dan pangkat yang sama adil. Dan tak salah jika saya katakan itulah sebenarnya itulah peranan 'bekas guru' yang telah berpindah skim 'M' itu. Bantulah skim 'DG' supaya mereka dapat menjalankan tugas dengan lebih berkesan. Jadi tak perlulah guru-guru ini bersusah payah mencari sumber pendapatan tambahan. Moga-moga institusi perguruan akan lebih cemerlang.

Kepada En. Halim, saya bersyukur kerana En. Halim mempunyai seorang isteri yang bertugas sebagai seorang doktor. En. Halim juga nampaknya amat memahami dan menyanyangi isterinya. Saya tumpang gembira. Inilah yang kita mahukan. Persefahaman dalam rumahtangga. Tetapi, adakah En. Halim pernah terfikir untuk menggunakan semua pengalaman dan ilmu yang diperolehi dari isteri En. Halim serta pembacaan En. Halim sendiri untuk memajukan kerjaya seorang doktor? Adakah salah jika En. Halim berusaha meyakinkan pihak pengurusan sumber manusia tentang kepayahan dan perit jerih mereka menjadi seorang doktor? Persoalannya di sini adakah En. Halim telah menggunakan semua ilmu dan pengalaman En. Halim perolehi dalam memajukan skim 'U'? Saya kadang-kadang tertanya-tanya, sanggupkah En. Halim membiarkan isteri En. Halim yang bekerja bertungkus lumus menyelamatkan nyawa orang lain dengan keadaan kerjayanya yang tidak terurus? Risiko kerja yang tidak setimpal dengan gaji yang ditanggungnya tidakkah mendetikkan sesuatu di dalam hati En. Halim?

Saya percaya bahawa bukan semua penjawat awam dari skim 'M' datang dari kayangan. Maksud saya tidak pernah susah atau tiada pengalaman pahit jerih suatu ketika dahulu. Ada juga yang mempunyai pengalaman pahit dalam hidupnya. Ada juga yang pernah bekerja dalam skim lain sebelum ini. Jadi, tuan-tuan nampak di mana 'weak point' dan sebagai seorang dari skim 'M' tuan-tuan bertanggungjawab untuk menambahbaik kerjaya mereka (Sila rujuk peranan PTD). Saya amat berharap agar tuan-tuan tidak menjadikan "melepaskan pucuk masing2" sebagai prinsip hidup. Moga-moga amanah yang tuan-tuan pikul itu dapat dilaksanakan sebaiknya. Kerana apa-apa tindakan yang diputuskan oleh tuan-tuan akan melibatkan kesemua penjawat awam. Bayangkan jika tersilap atau tersalah membuat keputusan. Bila berlaku demikian, tuan-tuan telah dikira menzalimi penjawat2 awam skim lain. Bayangkan jika setiap seorang dari mereka berdoa (Doa mereka yang dizalimi adalah antara doa2 yang mudah dimakbulkan). Itu belum lagi kira apabila disoal Malaikat Mungkar dan Nangkir tentang amanah setelah ajal datang menyinggah. Saya amat berharap tuan-tuan dari skim 'M' semua mempertimbangkan perkara ini. Terima kasih.

Wednesday, August 22, 2007

Tiada Tajuk....

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Terima kasih kepada penulis-penulis komen yang kebanyakannya bertentangan dengan blog ini. Terima kasih juga kepada yang menyokong blog ini. Idea dan komen anda adalah dihargai.
Terima kasih juga kepada yang ter'kantoi' memberi ulasan terhadap komen sendiri menggunakan nama orang lain walaupun komen itu belum dipublish lagi...

Terima kasih kepada rohajanda, hasan sidek dan mahaber kerana mengunjungi blog ini. Kepada anda bertiga, sila gunakan bahasa yang diplomatik dalam komen anda jika mahu ia dipublish...walaupun anda menghentam PTD.

Ada juga yang mengaitkan blog ini dengan pemimpin negara tertentu dengan membuat perbandingan corak pemerintahan pemimpin bekas PTD dan pemimpin bekas doktor. Terima kasih atas pandangan anda. Kami menghormati pandangan anda. Point anda sangat bagus tetapi buat masa ini kami masih belum mahu mengaitkan blog ini dengan politik.

Kepada yang menyokong, terima kasih sekali lagi. Kepada yang menentang sila datangkan hujah-hujah yang boleh diterima. Hujah dijawab dengan hujah akan memantapkan lagi pengetahuan kita.

Terima kasih semua. Selamat Menyambut Kemerdekaan Negara Yang ke-50. Merdekakan diri dan fikiran anda daripada 'dijajah'.

Wednesday, August 8, 2007

Pensyarah Universiti

Artikel penuh ada di Univerct

Tugas pensyarah meliputi: Pengajaran, penyeliaan pelajar undergrad, postgrad dan post-doctorate, penyelidikan, pengembangan (consultancy), khidmat masyarakat, pentadbiran, seminar/proceedings, khidmat sbg ahli persatuan profesional dan paling penting untuk kenaikan pangkat- penerbitan serta lain-lain tugas seperti felo asrama, felo pusat kecemerlangan/penyelidikan dan lain-lain tugas seperti yang diarahkan oleh pimpinan organisasi.

Jadi, bagi aku tugas pengajaran hanya meliputi 30% dari tugas pensyarah. Memang patutlah aku sukar bertemu dgn pensyarah melainkan dengan temujanji sahaja. Memulakan kerjaya sebagai ahli akademik sangat mencabar. Anda jika hanya ada first degree akan diserap ke gred sementara Tutor dengan gaji yang kecil seperti seorang cikgu berijazah. Anda perlu segera sambung belajar ke Master. Semua urusan buat sendiri. Hatta nak telefon ke universiti atau bakal penyelia semuanya dengan kos sendiri. Setelah ditawarkan tempat, barulah Uni./JPA/KPT akan pertimbangkan permohonan anda. Then off you go to your university. Masalahnya ialah anda hanya akan layak dinaikkan pangkat ke pensyarah hanya setelah anda mendapat ijazah PhD. Jadi utk menjadi pensyarah sekarang tak semudah dulu. Jadi 2 tahun + 3 tahun maka seawal-awal anda mendapat PhD ialah 4 tahun. Lebih menarik, jika anda gagal anda akan dipecat dan diwajibkan membayar ganti rugi…mmm..adalah sekitar 200-350 K kot.

Gah ke menjadi pensyarah. Ntahlah.. pemerhatian aku, ikut naluri masing-masing. Orang kampung mungkin salute la tengok pensyarah ni. Tapi laa ni, pensyarah ni pada mata masyarakat nilainya sama aje macam cikgu. Kerana apa? Mungkin kerana taraf hidupnya sama aje macam orang lain.. harap ilmu ajelah yang lebih. Tapi ilmu lebih pun tak boleh jadi jutawan (nilai & darjat pada mata umum sekarang). Sedara aku yang balik dari Jepun dengan first degree dah dapat gaji RM4-5K sebulan. Sama dengan gaji pokok Profesor Madya.

Kalau inginkan gaji yang lebih dalam sektor awam, jadilah Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD). Kerja yang lebih mudah dari pensyarah tapi skala dan insentif yang lebih menarik. Tapi ada juga PTD yang cemburu dengan akademik ni (berdasarkan surat di utusan Malaysia yang menentang idea kenaikan gaji pensyarah). Mungkin terasa kedudukan mereka terancam dengan suara intelektual academician. Aku rasa para akademik tak respect pun dengan PTD ni… menyampah adalah. Mungkin kerana kuasa mereka melebihi seorang profesor dalam sesetengah hal. Semenjak IPT dibawah KPT, ada banyak perkara yang para profesor perlu berdepan dengan birokrat yang menyusahkan. Kesian para academician.. seakan aristotle berhadapan dengan senat Rom. Bilalah ahli akademik dan ilmuan akan disanjung dan popular macam mawi? Mustahil aku rasa. Kerana para akademik ni tak nak disanjung, mereka nak dihormati dengan diberikan hak dan status yang sama seperti rakan sejawatan di National University of Singapore, MIT, Oxford dan sebagainya.

Tentang kerja pensyarah vs PTD.. aku yakin pensyarah lebih susah. Kerana apa? Kerana kalau nak naik pangkat mengikut prosedur standard, pensyarah perlu mempunyai track record penerbitan yang baik iaitu berjaya menerbitkan makalah di jurnal-jurnal antarabangsa. Penerbitan di jurnal antarabangsa menunjukkan tahap intelektual dan kerja pensyarah terebut diiktiraf komuniti saintis dan teknologis secara global. Kesimpulannya.. anda harus mempunyai IQ setaraf (tak lebih tak apa, hampir-hampir pun ok la tu) John Nash, Aaron Sloman, Noam Chomsky dan sewaktu dengannya untuk dinaikan pangkat. Ialah.. kalau penulisan anda diterima oleh panel yang sama mewasit kertas Mr Sloman bukankah anda ’sekufu’ dengannya. Kalau cerita lawak anda diterima majalah Ujang, maka anda mungkin mempunyai imaginasi dan kreativiti yang sama seperti Lengkuas. Nak naik pangkat juga wajib mendapat sokongan referee/pewasit iaitu peer profesors dari luar dan dalam negara. PTD? Tak perlukan


Friday, August 3, 2007

KSN sedar rupanya

Perdana Menteri Malaysia telah mengarahkan agar semua Menteri, Timbalan Menteri dan Setiausaha Parlimen dikehendaki meletak jawatan daripada persatuan sukan. Di antara alasannya ialah agar mereka ini tidak memegang terlalu banyak tanggungjawab dan oleh itu merasa terbeban.

Tidak lama lagi arahan ini pastinya akan dituruti oleh MB dan Ketua Menteri seperti yang dimahukan oleh penulis di Malaysiakini ini 'Don't Allow MB's to Moonlight'.

Namun sesuatu yang pasti ialah alasan tersirat PM itu yang mahukan agar industri sukan di Malaysia boleh terus dimajukan. Tentulah PM tidak akan menyatakan dengan jelas akan perkara ini bagi menjaga air muka pihak tertentu. Ramai juga yang beranggapan bahawa arahan ini merupakan isyarat akan perlunya meletakkan seseorang yang ahli pada tempatnya.

Isyarat ini secara jelas mahukan pentadbiran sesuatu persatuan itu biarlah diterajui oleh individu-individu yang berkeupayaan. Perkara ini juga merupakan isyarat kepada sektor awam bahawa individu-individu yang berkeupayaan juga perlu diletakkan sesuai pada tempatnya.

Jika mengambil kira nasihat PM ini, amat banyak rombakan perlu dilaksanakan di dalam sektor awam. Sektor awam yang lesu dengan markah C+ daripada World Competitiveness Report, bukan berpunca daripada kakitangan awam yang tidak cekap atau tidak berkemahiran.

Kakitangan awam memang ramai yang cekap, berkeupayaan dan berkemahiran tetapi yang menjadi masalahnya ialah sistem yang tidak kondusif untuk memajukan sektor awam sendiri.

Sistem inilah yang menenggelamkan kakitangan awam yang berkeupayaan dan cemerlang yang sepatutnya ditonjolkan dan diberi ruang yang lebih meluas demi kecemerlangan sektor awam. Tan Sri KSN sendiri semasa berucap ketika menutup Persidangan Suruhanjaya-Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, Pelajaran dan Negeri ke-10 telah sedar bahawa sektor awam kekurangan indvidu yang cemerlang.

KSN mengatakan tidak ramai PTD yang baru dilantik merupakan mereka yang cemerlang. Walaubagaimanapun dipercayai KSN hanya melihat kepada skop pegawai PTD sahaja. Sebenarnya telah lama diketahui bahawa pegawai PTD ini tidak memiliki kecemerlangan yang disebutkan oleh KSN itu dan tahniah juga diucapkan kepada KSN kerana telah mengakui akan kelemahan ini. Kelemahan ini telah diakui sendiri oleh para fasilitator di PAC dan mungkin mereka telah memanjangkan perkara ini kepada KSN.

Kakitangan yang merupakan pelajar cemerlang sebenarnya wujud dan ramai di dalam sektor awam. Kakitangan ini seperti yang telah dijelaskan tadi telah ditenggelamkan oleh sistem yang sedia ada. KSN perlu dikejutkan dan dimaklumkan akan kelemahan sistem ini juga.

Oleh itu, kita mengalu-alukan akan arahan KSN kepada SPA untuk mengadakan kajian mengapa pelajar cemerlang tidak berminat memasuki sektor awam.

Satu lagi cadangan kepada KSN, lakukanlah kajian menyeluruh dimanakah letaknya bekas pelajar cemerlang yang sedang berkhidmat di dalam sektor awam dan kenalpasti mengapa terjadinya perkara ini.

Semoga sistem akan lebih diperbaiki sementara menantikan kepulangan Nur Amalina Che Bakri berkhidmat di kerajaan.

'Sebelum negara menjadi maju, sektor awam harus maju dahulu'



Friday, July 27, 2007

Rencana: Sukan negara patut dikendali profesional

PendapatPRESTASI sukan negara sejak kebelakangan ini berada dalam keadaan yang terumbang-ambing lebih-lebih lagi arena sukan bola sepak yang telah lama dinobatkan sebagai ‘sukan masa lapang’ masyarakat Malaysia.

Ramai yang berasa tidak puas hati dan sudah menyampah dengan prestasi yang tidak menentu dan mula tercari-cari alternatif penyelesaiannya.

Sukan di negara kita pada zaman sekarang bukan merupakan sukan seperti sukan zaman dahulu yang mempunyai ‘aura’ dan ‘rohnya’ tersendiri.

Sukan sekarang merupakan satu industri yang bukan sahaja melibatkan atlet, pihak pengurusan dan kerajaan, namun ia turut membabitkan industri hiliran. Contohnya, pengeluaran graduan aliran sains sukan, para peniaga kecilan yang menyewa di premis sukan, industri pengiklanan, pengamal media dan lain-lain pihak yang berkepentingan.

Jika ia sudah menjadi suatu industri, maka perlulah kita menanganinya secara ‘orang industri’.
Dengan kata lain, semua pihak perlulah profesional dan jangan mudah rasa kecil hati, terasing serta terabai dalam usaha memartabatkan industri sukan negara.

New York Yankees, Manchester United (MU) dan Real Madrid merupakan antara francais sukan yang berjaya di dunia. Tidak hairan mengapa MU dan Real Madrid boleh berjaya menjadi antara pasukan bola sepak terkaya di dunia.

Pada asasnya sukan bola sepak adalah sukan yang mudah dan murah. Anda boleh bermain bola sepak di mana sahaja walaupun tiada bola sepak yang sebenar.

Sebagai contoh, kanak-kanak di negara Dunia Ketiga boleh bermain dengan hanya menyepak tin-tin kosong di atas kawasan tanah liat. Namun, mengapa New York Yankees juga merupakan antara francais sukan yang terkaya di dunia sedangkan sukan baseball hanya diminati di negara-negara Amerika Utara dan Jepun? Jawapannya ialah pasukan tersebut telah diurus secara profesional oleh golongan yang profesional.

Kebanyakan francais sukan terkemuka di dunia tidak ditadbir urus oleh golongan ahli politik.
Jika adapun ahli politik, mereka sebenarnya adalah pemilik sah kepada organisasi tersebut. Sedangkan di negara kita, organisasi sukan ditadbir urus oleh golongan politik atas alasan ingin mencari penajaan.

Sukan adalah hak masyarakat dan sudah masanya, sukan dikembalikan kepada masyarakat. Sebagai contoh, jika saya mempunyai kewangan yang kukuh dan ingin membeli pasukan bola sepak negeri Sabah maka sewajarnya saya diberi ruang dan peluang yang sah untuk menjadi pemilik kepada organisasi tersebut.

Saya juga berpeluang untuk menamakan pasukan saya dengan apa sahaja nama yang saya sukai berdasarkan kajian terhadap peminat negeri tersebut.

Maka akan ada orang yang bertanya di manakah peranan kerajaan jika perkara tersebut dilaksanakan? Tugas kerajaan adalah memberikan kemudahan sukan yang terbaik.

Pada tahun 1990-an, pasukan bola sepak Amerika (American Football) Denver Broncos mahu agar kerajaan negeri Colorado membina stadium baru untuk menukarkan Stadium Mile High yang sudah uzur tetapi penuh dengan nilai sejarah.

Pada masa itu kerajaan di negeri tersebut tidak bersetuju dengan cadangan tersebut dan pihak pengurusan Denver Broncos bertindak untuk membawa pasukan tersebut keluar dari negeri Colorado. Disebabkan itu, pihak kerajaan negeri membuat keputusan untuk mengadakan undian umum yang pada akhirnya memihak kepada organisasi Denver Broncos.

Akhirnya, mereka mendapat stadium baru. Inilah yang akan terjadi jika sukan negara dilayan seperti sebuah industri di mana pada akhirnya sukan dan masyarakat yang akan mendapat keuntungan.

Sebenarnya Malaysia sudah bersedia untuk mengiktiraf sukan sebagai sebuah industri atas beberapa faktor. Antaranya, institusi pendidikan tinggi di Malaysia sudah lama mengeluarkan tenaga kerja profesional dan berkemahiran di dalam bidang teknikal sukan dan juga dari aspek pengurusan sukan.

Sayang sekali, modal insan berkemahiran tidak digunakan dengan sewajarnya oleh pihak kerajaan dan juga pengamal industri sukan.

– MOHAMMAD NOORIZZUDDIN NOOH,
Universiti Sains Islam Malaysia (USIM).

Friday, July 20, 2007

Aiseh "Anak Mama" lagi....udah le.......

Dasar yang dibuat PTD ialah memberikan imbuhan yang tidak sepatutnya. Tugasan PTD bukan susah, ia mempu dilakukan oleh golongan profesional lain. Tetapi dasar telah menetapkan apa yang diberi kepada profesional tidak setanding dengan apa yang diberi kepada PTD. Imbuhan kepada PTD tidak setimpal dengan tugasan. Itulah yang diperjuangkan oleh non ptd.

Jika seorang profesional masuk kerja kerajaan dengan PhD. Gaji mungkin lebih sikit dengan PTD yang baru masuk. Tetapi profesional kena tunggu 10 tahun untuk ketangga seterusnya. Tetapi PTD 5 tahun sudah naik 2 tangga! Sebabnya dasar yang dibuat PTD hanya mementingkan PTD tidak golongan lain. Inilah yang menyebabkan demoralize. Inilah yang perlu diubah dan diperjuangkan. Jika ini diubah barulah nampak adil. Tetapi oleh kerana PTD yang buat dasar maka itulah realitinya.

Satu lagi, dasar yang dibuat PTD telah menghadkan tahap tangga gaji dan pangkat seseorang. Seorang profesor di universiti akan mendapat gaji mati kebanyakannya (bukan semua, ada yang gred A) pada JUSA C sahaja. Itu profesor, bukan P.Madya atau pensyarah biasa. Tetapi PTD akan target pencen SEKURANG-KURANGNYA JUSA C iaitu menyamai taraf profesor di universiti. Jika di negara luar, imbuhan untuk profesor akan sentiasa naik walaupun kerjanya di Lab sahaja. Maka inilah yang dipersoalkan. Mengapa hanya PTD yang terus menerus naik tetapi non PTD terhad kepada tangga tertentu sahaja? Kalau perkara ini diberi perhatian, tiada siapa pun yang nak cari gaduh! Ambillah semua kepada PTD. Tak apa. Mereka yag non PTD sebenarnya memperkatakan tentang keadilan.

Benar, Kerajaan tak pernah paksa siapa nak pilih kerja apa. Itu pilihan masing-masing. Saya setuju. Tetapi jika berada dalam satu organisasi yang sama, mendapat bebanan tugasan yang sama, tetapi pada masa yang sama satu golongan sahaja yang dianak emaskan maka itu adalah tidak betul. Jika layanan diberi sama rata maka tiada isu ini timbul. Rujuk balik pada perenggan diatas tentang hak profesional lain tentang kenaikan imbuhan.

Berkenaan monopoli. Macam mana tidak dikatakan monopoli jika Bahagian kritikal PTD nak masuk. Kementerian kesihatan memrlukan mereka yang ada latar belakang bidang perubatan, kesihatan. Kementerian pelajaran, pengajian tinggi memerlukan mereka dibidang pendidikan. Kementerian Kewangan mesti ada background kewangan, akaun. Ini akauntan, (W) yang buat kerja tapi bosnya PTD yang takde background tersebut. Kementerian Kerja raya yang kebanyakannya teknikal tapi PTD jugak yang nak buat kerja dan macam macam lagi.

Kelima, perjawatan. Kalau skim lain jangan harap. Permohonan penambahan kakitangan makan tahun dan mungkin akhirnya dilupakan. Sebab itu, jawatan yang bukan PTD sentiasa tak cukup orang. Lepas tu kerajaan dipersalahkan sebab tak cukup orang buat kerja. Contohnya penguatkuasa. KHEDN&P ke, JAKIM ke, Polis ke. Sebelum ini kerap sangat isu tak cukup orang. Bukan tak minta tetapi dilambatkan. Cuba PTD SAJA jadi penguasa, tak payah skim lain (ada yang jadi penguasa). Gerenti isu tak cukup orang selesai.

Komen dari "Anak Mama" pulak dah....

Skim mengurus tidak akan jadi dengan pengetahuan mengurus sahaja. Untuk mengurus bahagian yang kritikal perlu ada pengalaman dalam bidang tersebut contohnya engineering, perubatan, perguruan, pembinaan dan lain-lain. Sebab itu seorang pengurus yang bagus datang dari bawah.

Seorang yang tiba-tiba datang untuk mengurus bidang yang tidak dilaluinya tentunya tidak akan berjaya. Saya memberi analogi yang mudah difahami. Setiap diri manusia diberi anugerah untuk mengurus diri masing-masing dari segi kewangan, jika sudah berkeluarga maka mentadbir dan mengurus kewangan "kerajaan kecilnya" berdasarkan kepentingan dan keutaman keluarganya. Mungkin pecahan pendapatannya diagihkan untuk anak sekolah, ibubapa yang sakit, bayar hutang dan sebagainya. Kita namakan keluarga ini A.

Jika datang seorang dari keluarga B yang walaupun cukup bagus mengurus keluarganya sendiri cuba mempraktikkan pengurusan keluarganya keatas keluarga A nescaya dia tidak akan dapat mengurusnya dengan baik. Kenapa? kerana pengalaman dalam keluarga A tiada padanya. Jadi dia seharusnya MENGALAMI sendiri kehidupan keluarga A bukah setakat MEMAHAMI kedudukan keluarga A.

Pada saya dasar PTD adalah lebih kurang dasar "pecah dan perintah" yang diamalkan masa british dahulu. Dasar itu dapat dilihat sehingga sekarang. Kalau mengikut dasar fungsi PTD adalah

a. Menggubal dasar-dasar awam;

b. Merancang, mengawal dan menyelaras pelaksanaan program dan projek awam serta menilai keberkesanan program dan kemajuan projek awam;

c. Menerajui keseluruhan jentera perkhidmatan awam;

d. Memberi khidmat kepakaran dalam perkhidmatan awam;

e. Memulih organisasi yang telah menjadi lemah dan tidak lagi berkesan;

f. Mengenal pasti masalah organisasi dan menentukan kaedah penyelesaian; dan

g. Membuat keputusan berdasar kepada kuasa-kuasa dan peraturan-peraturan yang berkaitan.


Daripada dasar tersebut dapat dilihat bahawa PTD adalah "ultra" di sektor awam. Mereka boleh pergi kemasa saja mereka suka. Kelebihan ini digunakan untuk MENGHADKAN peluang profesional lain untuk menggunakan kepakaran mereka menguruskan BIDANG MEREKA SENDIRI.

Tambahan lagi mereka akan sentiasa mengubah perjalanan setiap jabatan mengikut selera masing-masing dalam masa yang amat singkat. Mengapa? Kerana PTD di sesuatu jabatan tidak lama. Paling lama adalah 3 tahun. Kalau PTD baru 3 tahun akan dinaikkan pangkat ke tempat lain. Sedangkan seorang P.Madya harus menunggu bertahun-tahun dan terpaksa mengeluarkan journal, paper dan entah apa-apa lagi.

Last point, disebabkan gaji tak semacam PTD, penjawat awam yang lain termasuk guru dah dimoralizekan. sebabtu ramai yang sambung belajar. Sama ada KAJI kenaikan pangkat penjawat awam mengikut PTD atau PTD kena ikut sama macam penjawat awam lain maka barulah tiada orang yang dimoralize.


Sumber: Kumpulan Menyokong Umno, KMU.net

Thursday, July 19, 2007

Suatu Masa Dulu.........dalam sejarah...

MMA opposes move to replace doctors as Hospital Directors


The MMA is concerned that there seems to be a move to replace the present Hospital Directors with Paramedics or Administrative (PTD) Officers.

Firstly, contrary to what was reported in the Press recently, in most hospitals in the country, doctors doing Clinical Duties are not "doubling up" as Hospital Directors. Rather, Hospital Directors are those doctors who have chosen to use their clinical acumen and experience to practice CLINICAL GOVERNANCE of their hospitals so as to ensure a high standard of patient care. This is much the same as a Senior Teacher who uses his teaching experience to run a school in such a way that the standard of education in the school is high. In the same way, the head of the JKR is also an Engineer.

Secondly, the primary function of a hospital is to provide quality patient care. This can only be done if the quality of care is monitored by a doctor who practices CLINICAL GOVERNANCE. Only a doctor who has been trained in Medicine can perform CLINICAL GOVERNANCE. This cannot be done by a paramedic or a PTD officer. Aspects of CLINICAL GOVERNANCE include :


1. Doing ward rounds and reviewing case notes to ensure that medical officers and specialists are practicing a high standard of medical care.

2. Ensuring that Clinical Practice Guidelines are adhered to by all doctors, including specialists.
Discussing and finding solutions to Clinical problems faced by specialists.

3. Ensuring that Infection Control guidelines are strictly practiced in the hospital.

4. Chairing Mortality and morbidity review, and quality assurance management meetings. It is important that the Hospital Director chair these meetings, so that Remedial measures can be put in place when there are Shortfalls in Quality.

5. Determining the Drug policy of the hospital by chairing Drug Committee meetings and ensuring that adequate and appropriate financial resources are provided for the purchase of drugs. It will be difficult to explain drug efficacy and interactions for each of the many clinical disciplines to non doctors.

6. Determining the Antibiotic Policy of the hospital, thus ensuring that doctors do not prescribe very powerful antibiotics as a first line of treatment of minor infections.

7. Determining and prioritizing the Medical Equipments to be purchased for the hospital. Only a doctor trained in medicine will be able to discuss the specifications of the medical equipments to be purchased so that they meet the specific needs of the clinicians.

8. Ensuring the maintenance of a high standard of Medical Record keeping and documentation.
Chairing the Investigating Committee when there are public complaints about the standard of medical care given to a patient.

9. Reassuring the public that adequate, timely and high quality medical care will be provided their family members. The hospital director will be able to elaborate on the queries on diagnosis, medical care, investigations, the course and the prognosis of the illness.

10. Advising and teaching junior medical officers on the clinical aspects of patient care in District Hospitals without specialists.

11. Developing contingency plans for the hospital to cater to medical emergencies arising from disasters, epidemics, outbreaks etc. This was clearly demonstrated in the recent SARS
Outbreak when the Hospital Directors and Public Health Specialists exhibited excellent team work to ensure that adequate resources and appropriate contingency measures were provided to control the outbreak.

Thirdly, in a hospital setting where there are other professionals like Specialists, Doctors, Pharmacists, Dieticians, etc, the Hospital Director MUST be a professional trained in medicine to understand the specific needs of these other professionals and to command their respect. The hospital directors are today responsible for assuring the quality of all facets of the care provided. It is also much easier to ensure cost efficiency and effectiveness of the various interventions when one has a good working knowledge of the underlying basic and applied sciences.


Fourthly, this present system is working very well, as evidenced by the high quality of medical care being provided by the government hospitals in this country as is often touted by our government. Ultimately, there are about one and thirty public hospitals and even if we send all of them to the wards and clinics all the time; we will be unable to even make a dent in the thousands of vacant medical posts. The government needs to look at constructive long term measures to attract and retain doctors in the service.


Finally, the doctors who are Hospital Directors are not the ones advocating the change. They receive regular clinical feedback from their clinician colleagues, and do provide some clinical care in the hospitals as well as keep abreast of the current advances in clinical medicine. They are content and proud of their responsibilities in ensuring the standard of medical care in this country. They have been doing an excellent job for decades and they should not and cannot be replaced by officers who are less qualified.


These trained and experienced doctors lead a very busy and stressful working day, managing the many areas of service provision in the hospital. They are often at the forefront of any public complaint and have to be responsible to the higher authorities for all aspects of the service. Their contribution to the health care delivery system is often not recognized and it is very disappointing that their services are being belittled and undervalued. This is, indeed, a very sad day, for with this proposed change, the quality of medical care in the Government Hospitals will definitely decline and the victims will be the public.


Basically, the issue can be summed up by acknowledging that it is much easier to teach a doctor management skills than to teach a layperson the complexities of medicine. The MMA appeals to the government to seriously reconsider this decision and we will be able to establish and provide further evidence based support for our arguments.


Datuk Dr Teoh siang chin
President
Malaysian Medical Association

NUTP Rejects Placing Of PTD Officers In State Education Depts

KOTA BAHARU, July 16 (Bernama) -- The National Union of the Teaching Profession (NUTP) has rejected a move by the Education Ministry to place Administrative and Diplomatic Service (PTD) officers on all grades in state education departments.


"We feel deceived, and the move to place PTD officers in the departments also means deceiving Education Minister Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein who had, in principle, agreed to the NUTP request," NUTP President Anuar Ibrahim told reporters after a meeting of all the 26 affiliates of the NUTP here.


The controversy arose when 200 PTD officers on grades M48 and M52 were placed in all state education departments early last month. The NUTP objected to the move and Deputy Education Minister Datuk Noh Omar said the placement of the PTD officers would be postponed.


It is understood that the PTD officers on grades M48 and M52 would hold the position of sector heads while those on grades M41 and M44 would serve in the management, personnel and development divisions.


The NUTP had earlier agreed to allow PTD officers on grades M41 and M44 to be placed in state education departments under the principle of compromise.


"But this time, the NUTP is rejecting the placement of all PTD officers, regardless of grade, because we feel they are incapable of understanding the teaching aspiration," Anuar said.


He said the NUTP would meet Hishammuddin to hand over a memorandum of protest and give him a fortnight to resolve the matter.


"If the minister is unable to resolve the matter in 14 days, it will be brought up to Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi and all members of parliament," he said.


Anuar said the NUTP was disappointed that the postponement of the placement of PTD officers as announced by Noh had not taken place."That is why we feel deceived," he said.Anuar said the NUTP only wanted qualified teachers to take the place of the PTD officers in preparing them for appointment to more senior posts.


-- BERNAMA

Wednesday, July 18, 2007

Konflik Sektor Awam

Tidak dinafikan bahawa tugas selaku penjawat awam menuntut pengorbanan serta komitmen yang tinggi. Mereka bangga kerana dapat berkhidmat kepada negara tercinta dan menyumbang bakti dengan penuh dedikasi. Takziah diucapkan kepada semua mangsa kemalangan helicopter Nuri yang terkorban semasa bertugas.

Semasa berkhidmat/bekerja di mana-mana, kita tidak boleh lari daripada aspek sumber manusia. Aspek ini semakin dititikberatkan di zaman RMK-9 ini. Walaupun demikian, masih ada ruang untuk memperbaiki sistem sedia ada dan mengkaji semula aspek sumber manusia di dalam sektor awam.

Ini kerana suasana tidak harmoni sememangnya wujud dikalangan penjawat awam kesan daripada sistem perjawatan perkhidmatan awam yang memberi kelebihan kepada satu pihak atau golongan sahaja. Suasana ini wujud bukan hanya di dalam era tahun 2000 ini, bukan juga di dekad 90an, tetapi mungkin lebih lama daripada itu.

Ketidakharmonian atau konflik ini bolehlah ditafsirkan sebagai ‘perang dingin’ yang berlaku dikalangan kakitangan awam. Secara lazimnya semua konflik tidak akan muncul secara tiba-tiba jika tidak ada penyebabnya. Konflik ini wujud apabila ada pihak merasakan sesuatu yang tidak kena di dalam sistem perjawatan ini yang dilihat hanya menguntungkan pihak tertentu.

Pengurniaan kuasa berpusat yang amat besar kepada satu agensi sahaja bagi sistem perjawatan ini membolehkan pemegang kuasa tersebut melaksanakan agendanya dengan ‘bersahaja’. Ia boleh melaksanakan polisi atau pun cadangan-cadangan tertentu yang tentunya menyebelahi pihak mereka sahaja dan sesungguhnya tindakan ini tentunya mematuhi peraturan yang telah ditetapkan. Oh ya…sebelum terlupa, peraturan juga ditetapkan mengikut cita rasa mereka yang secukup rasa.

Penggunaan kuasa yang dilegitiminasikan di dalam struktur organisasi akan melihat kuasa sebagai dominasi dan ia boleh mengancam matlamat organisasi. Menurut Fairholm, kuasa dapat digunakan untuk kebaikan mahupun digunakan bagi tujuan keburukan seperti meninggikan kedudukan peribadi (golongan tertentu).

Penggunaan kuasa ini mengakibatkan konflik muncul dan suasana tidak harmoni mula bercambah. Lantas munculnya ‘perpecahan dingin’ hasil daripada ‘perang dingin’ yang dinyatakan tadi. Bagi golongan yang tidak merasai wujudnya konflik ini, ada kemungkinan golongan itu masih awal di dalam perkhidmatan, hanya mengambil tahu isu golongan mereka sahaja, tidak mengamalkan pemikiran kritis, kurang cerdas atau tiada usaha untuk memperbaiki perkhidmatan awam.

Tentu ada yang tidak kena apabila guru tidak bersetuju. Mungkin ada yang mengatakan ini adalah masalah terpencil. Oleh kerana hanya guru sahaja yang tidak setuju maka janganlah ditimbulkan isu kerana akan memecahbelahkan kakitangan awam. Lagipun hanya lebih kurang 400,000 orang sahaja yang tidak bersetuju. Hanya 33% peratus sahaja daripada keseluruhan sektor awam.

Jadi bagaimana dengan yang bukan guru? Tentu juga ada tidak ada apa-apa perpecahan apabila rakan dari perkhidmatan perubatan dan kesihatan juga tidak sudi. Tentu juga tidak ada apa-apa apabila jurutera mula bersuara melalui presidennya dan terpapar di media dan sehingga ke hari ini tentunya tiada maklumbalas dari sesiapapun.

Bagaimana pula dengan ‘orang komputer’ yang telah lama kurang senang? Itu belum dicampur dengan rakan tani, imigresen, kastam, penguatkuasa, pensyarah dan lain-lain lagi yang tidak perlu disebut semuanya.

Jika orang tidak hadir, ‘punch card’ tidak akan diketip. Jika hanya satu atau dua sahaja yang berkonflik, mungkin kes terpencil. Tetapi jika hampir keseluruhan sektor awam merasai kesannya tentu dasar ini 'dasar basi'. Insafilah bahawa kakitangan awam tidak berpecah belah tetapi semakin bersatu. Punca utama konflik yang menyebabkan ketidakharmonian perlu diteliti dan dikaji semula.

Tuesday, July 17, 2007

Insiden NURI, PTD dan Luahan Hati Tentera dan orang Awam………..

Sumber Cari.Com. Di olah semula berdasarkan perbualan di forum.

Kita ikuti juga luahan rasa mereka yang MUNGKIN mempunyai hubungkait dengan MINDEF terhadap PTD. Ayat-ayat yang digunakan juga telah diedit supaya tidak terlalu ‘tidak diplomatik’ untuk tujuan penyiaran.

"Kalau tidak silap setakat ini sudah 18 biji NURI telah menjunam jatuh...berpuluh pilot, co-pilot dan penumpang telah terkorban dan mungkin kita akan mendengar lagi insiden seperti ini pada masa akan datang sehinggalah NURI digantikan."Kenapa tidak digantikan sahaja NURI ini? Apakah tiada seorang pun PTD yang berpengalaman di MINDEF berjaya meng’convince’kan pihak pembesar MINDEF untuk menukar NURI? Dimanakah sumbangan kepakaran-kepakaran PTD di MINDEF yang dikatakan terpilih untuk menjawat jawatan utama sektor awam ini bagi meyakinkan pihak tertentu untuk membeli helicopter baru menggantikan NURI? “Adakah setelah membuat lawatan sambil belajar PTD ke Bukit Tinggi dengan menaiki NURI dalam cuaca yang buruk barulah PTD akan buka mata untuk menukar NURI?”

"Mungkin juga untuk menjimatkan peruntukan, segala cadangan oleh Top Bras General yang berpengalaman, berkemahiran dan berpengetahuan diketepikan lantas mengarahkan supaya NURI yang ada 'disolek' untuk menyerlahkan 'keremajaannya' sehinggakan seorang Singaporean yang melawat airport military di kuantan terpegun bila mendapati Nuri di depannya lebih menarik dan menyakinkan daripada Super Puma yang dimiliki Singapura". "Tetapi wajarkah alasan tersebut digunakan sehingga sanggup menggadai nyawa askar-askar kita? Jangan hanya menggunakan “kemahiran” dan “pengalaman” anda hanya untuk menjaga nyawa golongan tertentu semata tetapi membiarkan askar-askar kita bergadai nyawa menaiki NURI yang wujud di zaman foto hitam putih lagi".“Adakah soal keselamatan tidak begitu dipentingkan sehingga proses ‘penyolekannya’ diteruskan walaupun bahan solekan keatasnya akan menjadi bebanan keatas avionik system”.

"Mungkin askar tidak angguk kepala tetapi mereka yang dikatakan ‘berpengalaman’ dan ‘berpengetahuan’ tidak memandang permohonan dan penerangan mereka untuk menukar NURI ini".“PTD seharusnya menerima cadangan dari orang yang berpengalaman untuk menukar NURI kepada helicopter yang lebih bertenaga dan berkuasa enjinnya supaya tidak semput bila mendaki altitude yang tinggi, yang mempunyai FLIR & NVG, yang mempunyai SATCOM, powerful weather radar,terrain following radar, TACAN & GPS yg updated dan sebagainya.”

“PTD tidak seharusnya menunjukkan ke’elitan’ mereka jika ada proposal untuk menukar NURI kononnya menjimatkan duit rakyat dengan mencantas proposal Syarikat A berbanding menghabiskan duit rakyat untuk XYZ Inc yang memang mengarut proposalnya. Tetapi mengapa proposal mereka juga yang diterima? Ada apa-apa kah?” “Saya bimbang adakah NURI ini menjadi Lubuk Emas sesetengan pihak contohnya bagi projek Installation of Auto Hover System yang belum tentu siap setelah bertahun dilaksanakan maka khidmat NURI dipanjangkan? Mungkin khidmat ini akan dipanjangkan memandangkan hanya tidak sampai 50% NURI yang telah di 'upgrade' itu siap sepenuhnya.”


Quote-quote yang lain


“PTD tidak seharusnya memperjudikan nyawa anak watan sendiri. Daripada membuat projek membazir di MINDEF lebih baik gunakan wang cukai rakyat untuk membeli helikopter baru. “

“Mereka ini golongan yang suka hidup senang-lenang. Bila membeli peralatan pertahanan maka mulalah bising, membazir kerana tak pentingkan pendidikan, social dan sebagainya. Tetapi apabila apa jua kemalangan yang melibatkan anggota tentera dan kelengkapannya mereka diam sahaja.”

“Think tank di Mindef adalah budak-budak PTD sahaja, bukannya top bras general! Top brass generals hanya boleh cadangkan aje....tetapi yang luluskan adalah PTD yang baru tak sampai 10 tahun berkhidmat, atas lagi daripada generals di MINDEF dan juga di TREASURY.....”

“Mereka (decision and policy maker) kalau berlaku sesuatu kegagalan atau musibah tidak tahu untuk rasa bersalah; so jangan harap Malaysia akan jadi negara maju. Mentaliti Negara maju kalau salah, u bertanggungjawab, bukan membisu.”

“Yang menjadi masalah ialah requirement TUDM tidak diendahkan. Sepatutnya kena ikut requirement TUDM, mereka berpengalaman, yang hands-on pasal equipment dengan requirement dan sebagainya, bukannya dengar PTD yang tidak mempunyai kemahiran dalam membuat decision. Mereka hanya tahu mengarah dari membuat kerja.”

“Perlantikan PTD wajar dikaji semula, kalau ikut sejarah rakyat kita dihantar ke UK selepas negara merdeka menjadi PTD untuk memimpin atau membaik pulih pentadbiran negara pada akhir 50 an. Jadi tiada relevanya pada masa sekarang, jawatan PTD nih diwujudkan lagi memandangkan semua pegawai di peringkat pengurusan dan profesional dari jabatan masing-masing mampu memimpin jabatan sendiri. Ini lebih baik daripda import orang luar yang mentadbir di jabatan yg dia sendiri tidak tahu usul pangkal”.

“So, what else in the world can shock u, when u've found out a PTD fullers who's only 4 years in service is more higher rank then a lieutenant colonel, who had serve the forces for more then 25 years..? This is reality in MINDEF!!!!!”


rujukan: cari.com.my~thread military~isu NURI

Thursday, July 12, 2007

Komen dari En. Lebog: All Doctors/ Engineers/ Architects/Teachers are managers but not all managers are Doctors/ Engineers/ Architects/Teachers.

Skim PTD ini ialah 'Jack of all trades, master of none'. Dalam pentadbiran kerajaan, semua jawatan-jawatan utama hendak dibolot oleh PTD. Cuba bayangkan dari Ketua Setiausaha Kementerian, TKSU, Setiausaha Bahagian Kementerian, Pegawai Daerah, ADO, SUK Kerajaan Negeri, TSUK, Pegawai Kewangan Negeri, Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Negeri, PB Yayasan Negeri, JPA, KP Kastam, KP Imegresen dan banyak lagi.


Cuba bayangkan, seorang graduan yang diterima jadi PTD, tidak kira bidang apa yang dipelajari semasa di Universiti, perlu ambil kursus PTD sebagai kadet PTD. Selepas itu di tugaskan berkhidmat sebagai Penolong Setiusaha Kementerian Pertahanan dan belajar dasar dan pentadbiran Kem. Pertahanan. Selepas itu dinaikkan pangkat ke Pejabat Tanah Daerah dan perlu belajar hal-hal tanah. Selepas itu dipindahkan ke Kementerian Kesihatan dan perlu belajar dasar dan hal-hal Kesihatan. Selepas itu dinaikkan pangkat ke Kementerian Pelajaran sebagai Setiausaha Bahagian Kokurikulum, perlu berkurusus berkenaan sistem dan hal-hal pelajaran. Selepas itu dinaikkan pangkat ke Timbalan Pengarah Bahagian Pencen di JPA, kena pula berkursus berkenaan 'Human Resource dan Emolument'. Selepas itu dinaikkan pangkat sebagai Pegawai Kewangan Negeri mentadbir kewangan Negeri.


Bukankah ini satu pembaziran kerana perlu belajar perkara baru setiap kali dipindahkan. Sampai bila pun tak boleh jadi master. Saya tak faham kenapa PTD perlu diberi jawatan Ketua Pengarah Kastam dan menafikan pegawai-pegawai kanan Kastam daripada menjadi Ketua Pengarah. Apa yang PTD tahu berkenaan hal-hal kastam sehingga perlu dilantik sebagai KP Kastam? Pegawai kanan Kastam terlepas peluang menjadi KP kerana kerakusan skim PTD untuk membolot semua jawatan-jawatan utama kerajaan.Ini adalah salah satu sebab kenapa pegawai-pegawai kerajaan terasa tertekan dan merendahkan morale mereka kerana kerakusan skim PTD ini.


Guru-guru lebih berhak menerajui JPN kerana mereka lebih arif dan berpengalaman dalam bidang pelajaran dari mula mengajar, selok belok pentadbiran sekolah, syllabus-syllabus, kurikulum, physchology pendidikan dan seterusnya. Mahukah kita bila seorang pegawai PTD yang tidak pernah bekerja di Kementerian Pelajaran dan tidak tahu selok belok dan dasar pelajaran, tiba-tiba menjadi Pengarah Jabatan Pelajaran negeri? Oleh kerana itu, kerajaan terpaksa pula mengeluarkan belanja untuk PTD itu pergi berkursus berkenaan bidang pelajaran?


All Doctors/ Engineers/ Architects/Teachers are managers but not all managers are Doctors/ Engineers/ Architects/Teachers.

Antara JUSA dan Gred Khas dan Turus

Pewujudan JUSA dan Gred Khas diperkenalkan semasa SSB 1992. Tidak semua skim perkhidmatan dalam kumpulan Pengurusan dan Profesional memperuntukkan kenaikan pangkat ke JUSA/Gred Khas. JUSA diwujudkan bagi melaksanakan peranan dan fungsi pengurusan organisasi dan penggubalan dasar. Jawatan Utama Gred Khas diwujudkan berdasarkan pengiktirafan tahap kepakaran dan pengalaman penyandangnya. Sebagai contoh, jawatan KSU, TKSU, KP (tertentu) diberikan JUSA dan Gred Khas kebanyakannya diberikan kepada Profesor universiti walaupun ada juga daripada skim perkhidmatan awam yang lain. Untuk menyenangkan lagi, majoriti penganugerahan JUSA diperuntukan kepada PTD dan amat mustahil untuk Gred Khas diberikan kepada PTD.



Akan tetapi terdapat perbezaan yang ketara diantara JUSA dan Gred Khas. Untuk mendapat JUSA tidak semestinya melalui “beban” yang sama dengan Gred Khas (kita ambil contoh profesor) yang mana memerlukan tahap pencapaian kecemerlangan akademik terkemuka mutunya dan syarat lain yang ditetapkan oleh Lembaga Pengarah Universiti. Apa yang menyedih dan memedihkan ialah Imbuhan untuk kakitangan cemerlang di universiti seperti profesor bukan saja sukar diperoleh, malah lebih rendah berbanding skim Ketua Setiausaha (KSU) di sesetengah kementerian. Walaupun skim gaji Gred Khas cuba menyaingi JUSA akan tetapi cuba bayangkan imbuhan untuk seorang professor Gred A di universiti hanyalah menyamai imbuhan PTD yang skim Staf 3 yang dinikmati oleh golongan berkenaan. Ini bermakna, gaji maksimum untuk pensyarah ialah profesor Gred A, lebih rendah berbanding PTD atau Ketua Setiausaha dalam skim Staf 3, gred paling rendah dalam skim Staf. Maksudnya, gaji KSU di bawah skim Staf 3 jauh lebih tinggi daripada gaji pensyarah universiti awam yang berpangkat Profesor Gred Khas A. Lebih menarik lagi, skim yang setara dengan skim Staf tidak wujud dalam perkhidmatan pendidikan atau perkhidmatan awam lain.



Untuk rekod, gaji maksimum profesor Gred Khas A ialah RM9,039.80 sebulan (sebelum kenaikan gaji 7.5%). Lebih malang untuk golongan cerdik pandai, PTD mempunyai gaji khas untuk Ketua Setiausaha Negara. Secara umumnya, skim PTD mempunyai empat tangga gaji lebih tinggi daripada skim perkhidmatan pendidikan yang ironinya, juga dikatakan kumpulan perkhidmatan pengurusan dan profesional.



Persoalannya, adakah sumbangan kakitangan awam di bawah skim PTD lebih baik daripada buah fikiran profesor ternama di universiti awam? PTD yang ‘memegang tali’ bagi semua penjawat awam pasti tidak mahu melepaskan kuasa untuk membiarkan pihak lain membentuk skim gaji yang setara atau lebih baik untuk perkhidmatan lain. Bahkan “tali” ini kalau boleh semuanya akan dikongsikan dikalangan mereka sahaja. Inilah yang telah dibuktikan selama ini dari pemberian JUSA, Turus dan Gred Khas.
*Mahidol University adalah sekadar Gambar Hiasan.

Friday, July 6, 2007

Siri Pemikiran Kritis

Waktu : Pagi

Lokasi : Di pinggir ibu kota

“Saya mengucapkan syabas dan tahniah kepada anda semua kerana berjaya sampai ke tahap ini. Anda telah dipilih daripada puluhan ribu pemohon yang ada di negara ini.”

“Untuk makluman anda semua, jawatan ini merupakan jawatan yang penting dan utama di dalam sektor awam. Oleh itu, calon-calonnya perlu disaring dengan lebih ketat untuk mendapatkan calon-calon yang terbaik di negara ini.”

“Anda telah membuktikan bahawa anda merupakan yang terbaik kerana anda terpilih daripada berpuluh ribu pemohon yang memohon untuk berada di sini. Daripada jumlah tersebut, anda adalah beberapa ratus orang yang berjaya terpilih dan itu seterusnya melayakkan anda menjadi yang terbaik di negara ini. Bayangkan ada berpuluh ribu lagi orang diluar sana yang mencuba berkali-kali untuk sampai di sini tetapi mereka telah gagal.”

“Anda lebih hebat daripada para akauntan, peguam serta saintis kerana permohonan untuk jawatan mereka ini tidak sebanyak permohonan ke jawatan ini. Anda juga lebih hebat daripara pensyarah kerana permohonan untuk pensyarah amat sedikit. Sudahlah sedikit, sentiasa tidak cukup pula.”

“Anda juga harus sedar bahawa anda lebih hebat dari guru. Walaupun permohonan untuk guru adalah berpuluh ribu juga, jawatan mereka juga berpuluh ribu. Bukan macam anda…permohonan berpuluh ribu tetapi yang terpilih hanyalah beberapa ratus orang.”

“Lagi satu fakta yang perlu anda terima ialah anda lebih hebat daripada para doktor. Ini kerana permohonan untuk doktor juga amat sedikit dan sentiasa tidak mencukupi. Doktor juga mudah untuk lulus temuduga dan diterima bekerja. Sudah tentu anda semua tidak sedemikian kerana anda perlu tonjolkan yang terbaik semasa temuduga.”

“Janganlah anda bandingkan kecemerlangan anda semasa SPM atau STPM dulu dengan mereka ini kerana itu tidak releven lagi. Sudah tentu sijil andalah yang lebih cemerlang kerana anda terpilih dikalangan berpuluh ribu pemohon. Jangan juga anda bandingkan keputusan ijazah anda dengan mereka ini, tentu anda tidak mahu mereka membandingkannya dengan keputusan mereka. Lagipun golongan yang ‘cemerlang, gemilang dan terbilang’ sentiasa merendah diri.”

“Oleh itu, memandangkan anda yang terpilih ini adalah daripada permohonan yang mencecah puluhan ribu dan permohonan bidang-bidang lain tidak seramai permohonan jawatan anda, maka anda merupakan yang golongan terpilih yang terbaik.”

“Jika ada dikalangan mereka itu mencabar anda, suruh sahaja mereka memohon ke jawatan ini kerana tentu mereka tidak sehebat anda. Sebab itu mereka tidak memohon ke jawatan yang ‘popular’ ini…lagipun mereka tidak cemerlang dan hebat seperti anda semua.”

“Oh ya, anda juga harus ingat bahawa hanya anda sahaja yang perlu berlari 2.4 km sedangkan mereka semua tidak!”

Wednesday, July 4, 2007

Strategi PTD ke JPN

Blog ini telah memaparkan bahawa pelaksanaan ‘peminangan’ PTD ke dalam organisasi JPN telah bermula pada bulan Jun 2007. Perlantikan pegawai-pegawai PTD baru yang telah dibuat awal-awal lagi menunjukkan kesungguhan dan komitmen golongan ini untuk menyegerakan kemasukan golongan mereka ke JPN walaupun menerima bantahan daripada para guru.

Oleh kerana itu, ada di antara PTD lantikan baru tersebut ditempatkan secara sementara di Kem. Pelajaran dan diberikan ‘latihan’ serta kursus-kursus yang berkaitan agar tidak 'diperlekehkan' oleh para guru kelak.

Mengikut laporan dari media cetak, penempatan PTD di JPN ini telah ditangguhkan bagi gred-gred tertentu. Ini dimaklumkan sendiri oleh YB Timbalan Menteri Pelajaran setelah mengadakan pertemuan dengan ‘orang kuat’ guru-guru. Penempatan bagi PTD-PTD di gred ‘rendah’ walaubagaimanapun diterima secara berkrompromi oleh pihak guru. Seperti yang dimaklumkan kepada media, prestasi mereka ini akan dinilai terlebih dahulu sebelum keputusan seterusnya akan diambil.

Syabas juga diucapkan kepada para guru kerana di atas kesepakatan mereka, mereka berjaya untuk menghalang ‘konspirasi’ perluasan empayar yang telah menjadi ‘open secret’ di dalam perkhidmatan awam. Kejayaan ini seharusnya menjadi pembakar semangat kepada rakan-rakan lain di dalam perkhidmatan awam.

Sebenarnya terdapat satu lagi kejayaan rentetan daripada peristiwa di atas. Kejayaan kedua ini merupakan kejayaan yang lebih bermakna kerana ia adalah kejayaan pada peringkat pengurusan. Kejayaan ini bukan mudah untuk diperolehi dan amat besar maknanya kepada para guru.

Ini adalah kerana, secara tidak langsung keupayaan dan prestasi PTD di JPN ini akan dinilai sendiri oleh para guru. Para guru akan membuat penilaian samada PTD di JPN ini berhak duduk di JPN atau pun sebaliknya. Penilaian ini tentulah akan berdasarkan kepada faktor prestasi PTD-PTD tersebut semasa berkhidmat di JPN.

Jika penilaian ini adalah berdasarkan kepada prestasi kerja dan merit, kita berharap agar PTD yang wujud dari “Program PTD Borong” dapat berdoa supaya mereka tidak ditempatkan di JPN. Tentunya tidak ada tempat bagi mana-mana pegawai yang tidak menunjukkan prestasi yang cemerlang untuk berada setaraf dengan para guru di JPN. JPN memerlukan pegawai yang berkeupayaan dan kompeten untuk meneruskan pencapaian Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) yang baru sahaja dilancarkan.

PIPP ini pula perlu dibentangkan ‘Kad Laporan’ bagi setiap 6 bulan. Jika ada pegawai yang berkhidmat di JPN ini sekejap ada, sekejap kursus, sekejap INTAN, sekejap bertukar, kita merasa khuatir akan kejayaan PIPP ini.

Umum mengetahui bahawa PTD-PTD yang baru dilantik itu akan ‘menghilangkan’ diri dari pejabat selama 6 bulan. Selama tempoh ini urusan-urusan pejabat akan terganggu. Kehilangan ini merupakan sesuatu yang diwajibkan. Kemudian selepas tamat tempoh tersebut, ada kemungkinan berlakunya pertukaran dikalangan mereka. Seterusnya jika ada proses ‘pemborongan’ lagi, maka berlakulah lagi pertukaran pegawai yang bakal menganggu proses kelicingan operasi di JPN seperti mana yang berlaku di jabatan-jabatan lain.

Ada juga pihak yang mengatakan bahawa permohonan jawatan adalah daripada Jabatan sendiri dan JPA hanyalah meluluskannya. Oleh itu kenyataan ini akan menunjukkan bahawa Jabatanlah yang memohon jawatan-jawatan tersebut dan bukannya ‘teori monopoli’ seperti yang diperkatakan itu. Kenyataan sebegini ini sebenarnya kurang tepat.

Ini kerana permohonan daripada Jabatan ini akan dimajukan ke peringkat Kementerian. Di sinilah ‘teori monopoli’ akan diselitkan ke dalam permohonan tersebut. Mana-mana ruang yang dirasakan boleh menambahkan lagi jawatan golongan mereka, akan dipergunakan. Oleh itulah wujud saranan daripada pihak JPA agar setiap Kementerian mewujudkan ‘mini JPA’ yang merupakan satu kaedah ‘seni halus’ bagi menghalalkan strategi ini. Kemudian 'tapisan' peringkat kedua pula akan berlangsung di JPA. Semua sedia maklum akan perkara ini.

Untuk rekod, pada tahun 2002, jumlah jawatan PTD adalah sebanyak 3700 jawatan dan sehingga Jun 2006 jumlah jawatan PTD adalah sebanyak 6822 jawatan. Ini menunjukkan peningkatan jawatan PTD dalam tempoh 4 tahun sahaja adalah sebanyak 85% sedangkan peningkatan jawatan sektor awam dari tahun 2002 hingga Jun 2006 hanyalah 5.2% peratus sahaja.

Strategi monopoli ini telah menunjukkan hasil yang membanggakan kepada golongan tersebut. Strategi ini telah berjaya meningkatkan jawatan-jawatan mereka sebanyak 85% dalam masa 4 tahun sahaja sedangkan perjawatan sektor awam hanya berkembang sebanyak 5.2% dalam tempoh tersebut.

Bayangkan apa yang akan berlaku kepada sektor awam kelak?

Sunday, June 24, 2007

Program PTD Borong

Kenaikan pangkat merupakan satu pengiktirafan daripada sesuatu organisasi kepada pekerja-pekerjanya yang mempamerkan mutu kerja yang cemerlang, berdedikasi, berkeupayaan, berpotensi serta berdaya maju untuk diberikan tanggungjawab yang lebih luas skopnya. Kenaikan pangkat sebegini sudah tentunya adalah mengikut merit di mana kemampuan sesorang kakitangan tersebut akan dinilai terlebih dahulu bagi memenuhi faktor-faktor seperti di atas sebelum dinaikkan pangkat.

Perkara ini yang merupakan 'silibus' asas di dalam pengurusan sumber manusia hanya dipraktikkan di dalam pekeliling dan diwar-warkan semasa ditemubual oleh media sahaja. Telah berulang kali kita didengarkan bahawa faktor prestasi dan keupayaan pegawai serta merit akan dipertimbangkan untuk kenaikan pangkat. Ini juga ada disebut semasa kursus induksi atau apa sahaja kursus yang ada hubung kait dengan sumber manusia dan kenaikan pangkat.

JPA merupakan agensi pusat bagi hal ehwal yang berkaitan dengan urusan sumber manusia sektor awam. JPA jugalah yang akan mengeluarkan pekeiling perkhidmatan awam untuk semua agensi awam lain di mana agensi awam lain harus 'akur' kepada pekeliling tersebut walaupun sebilangan pekeliling bertaraf 'pincang' yang menunjukkan faktor tergesa-gesa dan keputusan pembuat dasar yang kurang bijak. Sudahlah begitu, tidak mahu merujuk pula dengan pihak-pihak berkenaan.

Jika JPA sebagai agensi yang kononnya pakar di dalam menggubal dasar sumber manusia sektor awam sendiri tidak menunjukkan sokongan kepada faktor merit ini bagaimanakah perkhidmatan awam ini akan diterajui oleh mereka-mereka yang berkeupayaan tinggi serta berkebolehan?

Program kenaikan pangkat 'borong separa masak' memang dipraktikkan oleh JPA terutamanya bagi golongan M (baca : PTD). Kenaikan pangkat secara borong ini rasanya tidak berlaku di mana-mana tempat lain di dunia dan mungkin hanya di Malaysia sahajalah berlaku sedemikian. Persoalannya mengapa ini berlaku? Jawapannya adalah mudah... ini kerana pembuat keputusan dasar di JPA memerlukan kelangsungan monopoli mereka, selagi ada jawatan yang wujud untuk golongan M ini, selagi itulah akan diisi. Jika jawatan tidak ada, maka menyelongkarlah segala jabatan dan agensi untuk diwujudkan jawatan bagi golongan M ini.

Percayalah, jika benar mutu perkhidmatan awam yang menjadi misi dan visi mereka, sudah tentu mereka tidak perlu berebut-rebut untuk masuk ke JPN atau Pejabat Kesihatan Negeri serta bidang-bidang lain yang tidak relevan. Jika benar bukan jawatan yang diidam oleh PTD, mengapakah jawatan yang bertaraf 'terbuka' di setiap kementerian dan jabatan seolah-olah menjadi jawatan 'khas' untuk PTD?

Sudahlah tiada kepakaran, ingin pula menduduki kerusi tersebut sehingga sanggup merosakkan kualiti perkhidmatan awam. Jika tidak tamakkan jawatan, mengapa di dalam senarai pendek untuk jawatan Ketua Pengarah BPR pun boleh pula terselit nama PTD? Ini lagi satu contoh meletakkan 'barang lusuh bukan pada tempatnya'.

Oleh kerana mahu memastikan misi monopoli tercapai, kakitangan golongan M semestinya beruntung kerana berjaya dipilih bagi program naik pangkat 'borong separa masak'. Bagi mereka yang masih tertanya-tanya program ini, jika anda bukan dikalangan mereka.. anda harus menjadi penontonnya sahaja.

Naik pangkat 'borong separa masak' ini merupakan program baru yang diperkenalkan pada hujung tahun 2006 yang lalu. Kebiasaannya naik pangkat secara 'borong' memang dipraktikkan oleh golongan M ini. Untuk makluman, kenaikan pangkat PTD sejak akhir-akhir ini, bukannya berdasarkan merit, keupayaan, potensi dan lain-lain faktor yang sepatutnya.

Kenaikan pangkat PTD ialah berdasarkan faktor tahun kemasukan. (Inilah realitinya). Contohnya boleh dilihat bagi PTD kemasukan (sebutan bagi PTD ialah batch) 2004, tahun 2007 telah mendapat kenaikan pangkat ke gred 44. Ini yang dikatakan 'separa masak'. Tiada faktor merit....inilah yang diterapkan oleh JPA bagi golongan Mereka.

Bagi PTD kemasukan tahun 2002 pula, gred 48 menjadi milik mereka pada tahun 2006. Tidak perlu faktor produktiviti mahupun merit. Inilah hasil pengurusan 'bijak' sektor awam. Oh ya....tentulah demi kelangsungan monopoli mereka. Maka berbanggalah PTD separa masak ini dengan hadiah yang diterima. Biarlah umur baru menjenguk lewat 20an, aku telah layak rupanya untuk jawatan 48 ini..

Dengan cara ini tentunya JPA percaya kualiti sektor awam akan lebih baik, 'ranking' dalam 'World Competitiveness Report' akan bertambah meningkat, 'ranking' laporan UNDP juga akan semakin mantap dan macam-macam lagi alasan untuk 'menghalalkan' tindakan mereka.

Setelah sedar bahawa tindakan JPA itu bakal 'melemahkan' sektor awam, maka langkah-langkah jangka pendek pun diambil. Buatlah sesi taklimat mahupun BTN atau apa sahaja untuk mereka ini, kerosakan telah berlaku. Kepincangan dalam sektor awam bakal dilihat tidak lama lagi. Jika kenaikan pangkat bersandarkan 'borong' usah difikirkan untuk memperbaiki sistem penyampaian perkhidmatan awam. Sektor awam telah kehilangan sesuatu yang baru... Penghormatan!






Monday, June 11, 2007

Apa Khabar Cikgu?

Sudah hampir setengah bulan PTD memulakan tugas di setiap Jabatan Pendidikan Negeri (JPN). Guru-guru yang berkenaan telah mula dipindahkan ke unit lain bagi memberi ruang kepada PTD yang akan mengambilalih tugas-tugas yang dikatakan tidak termampu dibuat oleh guru. Maka dengan 'gembira' guru-guru terlibat mencari kotak-kotak untuk berkemas kerana tempat tersebut bukan lagi milik mereka.



Teman sekadar mengucapkan selamat bertugas kepada PTD di JPN dan kepada guru yang telah digantikan dengan PTD bolehlah cuba mencari kelainan dengan tugas baru dengan lapang dada. Cuma Teman tidak dapat merasai atau menggambarkan perasaan guru-guru tersebut. Apa yang Teman harapkan supaya guru tidak mengulangi sejarah yang telah tercatat di Kementerian Pertanian (sekarang ini Industri dan Asas Tani) dan Kementerian Kesihatan seketika dulu.

Jika diimbas sejarah tersebut ianya agak tragis. Penangan yang dikenakan oleh pegawai tani dan para doktor kepada PTD meninggalkan kesan yang begitu mendalam kepada mereka yang telah melaluinya sehinggakan PTD terpaksa memohon dicerai dengan talak 3 dari kemeterian berkenaan meskipun pada mulanya dialah yang masuk meminang dan kuasa talak ditangannya! Masakan tidak, dalam majlis rasmi atau sosial, PTD sering 'tercicir' atau 'terlepas pandang' sedangkan tukang cuci lantai dijemput sekali menyertai majlis. Itu belum diceritakan lagi peristwa-peristiwa lain. Tak apalah, Teman tak sanggup nak cerita.



Walau bagimanapun, Teman berharap sejarah biarlah menjadi sejarah. Usah diulang kembali sejarah tersebut. Biarlah ia berulang sekali sahaja. Tetapi Teman tidak terkejut jika pisang berbuah tiga kali. Sekadar tunggu dan lihat. Teman harap tidaklah ia jadi begitu.

Thursday, June 7, 2007

PTK JPA, PTK Cuepacs

Akhbar muka depan Berita Harian semalam melaporkan bahawa Cuepacs mempertikaikan rekod kelulusan PTK yang dikeluarkan oleh JPA. Menurut JPA, rekod kelulusan kakitangan awam bagi PTK ialah 70% manakala rekod Cuepacs kurang dari 50% yang lulus.Bezanya 20%!

Jika di musim jualan murah potongan harga 70% tentulah akan membuatkan ramai orang gembira dan berpusu-pusu menuju ke sana berbanding potongan 50% jika barang yang dijual adalah sama. Di dalam sistem pendidikan juga markah 70% dan 50% akan membuatkan samada pelajar itu tidur lena atau tidur- tidur ayam.

Ini menunjukkan jurang perbezaan yang amat ketara seperti tidur-tidur ayam dengan tidur yang lena. Perbezaan yang amat besar iaitu seramai 200,000 kakitangan awam ini (jika kakitangan awam seramai satu juta) yang di dalam zon ‘kehilangan’. 200,000 kakitangan ini perlu risau kerana mereka bagai berada di ‘dua alam’ sekejap ada sekejap tiada.

Barangkali juga kerana kenaikan gaji KPPA hanyalah 7.5% maka mungkin angka tujuh itu masih bermain-main di fikirannya kerana dalam bulan 7 jugalah baru gaji barunya itu akan bermula.

Untuk mendakwa rekod di JPA tidak tepat merupakan sesuatu yang sukar dibuktikan. Ini kerana rekod ini sememangnya ada di JPA dan tentunya masih selamat kerana sehingga kini tidak kedengaran mana-mana siling di JPA yang runtuh mahupun bocor.

Walaupun rekod tidak tepat, ianya boleh dijadikan tepat. Kaedah ini pernah berlaku dibeberapa negara di dunia. Kaedah ini memerlukan kreativiti dan seni yang tinggi dan bukan calang-calang orang memiliki keupayaan sebegini. Semoga pihak berkenaan tidak menggunakan metodologi seni halus ini.

Walaubagaimanapun untuk mengatakan JPA berbohong mungkin agak keras bunyinya walaupun pernah wujud keraguan. Mana mungkin JPA berbohong kerana mereka memiliki tanggungjawab yang amat besar walaupun memiliki kemahiran yang terhad. Disanalah juga tempat berkumpulnya golongan Malayan Civil Service yang cekap menjaga monopoli mereka dengan penuh kreativiti.

Seharusnya semua kakitangan awam perlu menuntut penjelasan daripada JPA mengenai data ini kerana isu PTK ini merupakan isu yang sensitif. Rekod kakitangan awam yang lulus dan gagal akan diragui. Anjakan gaji dan kenaikan pangkat kakitangan sendiri akan diragui. Ada kemungkinan berlaku kakitangan yang lulus direkodkan sebagai gagal dan terlepas peluang untuk menikmati ganjaran yang selayaknya.

Jika JPA sendiri tidak mampu memberikan maklumat yang tepat, maka JPA sendiri tidak kompeten. Janganlah ada pihak pula selepas ini mengistiharkan ‘JPA GAGAL PTK’!.

Friday, June 1, 2007

PTD berbohong dan berputar belit? Anda Unggul, bohonglah semahunya.........

Surat ini diperolehi daripada laman web UiTM. Surat ini ditandatangani oleh Presiden Kesatuan Kakitangan Akademik UiTM kepada Y.A.B. PM Malaysia. Disertakan disini untuk tatapan pembaca khususnya PTD sekalian.




Rujukan kami : MSS013.2/12/2005(158)
Tarikh : 23 Jun 2006



Y.A.B. Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi
Perdana Menteri Malaysia
Pejabat Perdana Menteri Malaysia
Bangunan Perdana Putra
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62502 PutraJaya.

Y.A.B. Dato’ Seri,

Imbuhan Tetap Keraian (ITK) dan Imbuhan Tetap Khidmat Awam (ITKA) Pensyarah DM45.

Perkara diatas dan surat-surat JPA(S)63/177Klt.3(41) bertarikh 27 Disember 2005 dan JPA(S)63/177Klt.3(12) bertarikh 17 Mac 2006 adalah dirujuk.

2. Pihak kesatuan ingin merakamkan kekecewaan dengan pihak JPA yang masih enggan memperbetulkan anomali elaun pensyarah gred 45. Elaun sedia ada, yang dibayar kepada pensyarah gred 45 pada kadar RM300 ialah lebih rendah berbanding elaun yang dibayar kepada pegawai pengurusan dan professional (P&P) gred 43 iaitu RM400.

3. Bagi mengenepikan rayuan pensyarah gred 45, pihak JPA telah menggunakan pendekatan berbohong (rujuk Lampiran 1) dan memutar belit isu (rujuk Lampiran 2) dalam surat kepada YAB Perdana Menteri. Apakah peraturan sedia ada teratur, apabila elaun bagi jawatan gred 45 dibayar lebih rendah daripada elaun gred 43? Apakah peraturan sedia ada teratur, sehingga pihak JPA perlu berbohong kepada YAB Perdana Menteri berkaitan isu ini?

4. Untuk makluman YAB Perdana Menteri, pihak kesatuan telah cuba memperbetulkan anomali ini semenjak tahun 2002 lagi. Semasa pengumuman bajet tahun 2005, hanya anomali pembayaran elaun kepada gred 41 sahaja diperbetulkan, tetapi tidak bagi pensyarah gred 45.(Rujuk Lampiran 3). Pembayaran elaun yang lebih tinggi semestinya mengikut tertib gred yang lebih tinggi dan selaras dengan prinsip dalam skim SSM iaitu satu gred satu elaun.



5. Bersama ini pihak kami lampirkan surat-surat berkaitan isu tersebut semenjak tahun 2002. Berbagai-bagai alasan telah diguna pihak JPA bagi memastikan elaun pensyarah gred 45 dibayar pada kadar yang rendah, tidak setaraf walaupun berbanding elaun kumpulan P&P gred 43.

6. Pihak Kesatuan sekali lagi merayu kepada YAB Perdana Menteri agar anomali pembayaran elaun pensyarah gred 45 diperbetulkan oleh pihak kerajaan. Ianya sepatutnya ditetapkan pada kadar RM500 selaras dengan prinsip dalam skim SSM satu gred satu elaun dan selaras dengan kedudukan grednya yang lebih tinggi dari gred 43.

Sekian segala perhatian dan pertimbangan pihak YAB Dato’ Seri Perdana Menteri dalam hal ini amat dihargai dan didahului dengan ucapan berbanyak terima kasih.



Yang benar,



Ab Latiff Ishak
Presiden
Kesatuan Kakitangan Akademik UiTM

s.k.

YAB Dato’ Seri Najib Razak
Timbalan Perdana Menteri

YAB Dato Mustapha Mohamed
Menteri Pengajian Tinggi

Dato’ Seri Prof. Dr. Ibrahim Abu Shah
Naib Canselor UiTM

Dato’ Nordin Abdul Hamid
Presiden CUEPACS

Dato’ Sri Ismail Adam
Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam

Presiden
Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Malaya

Presiden
Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Kebangsaan Malaysia
Presiden
Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Sains Malaysia

Presiden
Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Putra Malaysia

Presiden
Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Teknologi Malaysia

Presiden
Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Utara Malaysia

Presiden
Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Islam Antarabangsa Malaysia

Presiden
Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Malaysia Sarawak

Presiden
Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Sabah

Presiden
Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Pendidikan Sultan Idris

Presiden
Persatuan Kakitangan Akademik Kolej Universiti Kejuruteraan Utara Malaysia

Presiden
Persatuan Kakitangan Akademik Kolej Universiti Islam Malaysia

Presiden Persatuan Kakitangan Akademik Kolej Universiti Sains dan Teknologi Malaysia



Lampiran 1.

Kenyataan pihak JPA kepada YAB Perdana Menteri dalam suratnya JPA(S)63/177Klt.3(41) bertarikh 27 Disember 2005, para 3. Baris ke empat.

“Semua perkhidmatan di dalam kumpulan P&P di gred lantikan dibayar ITKA RM300 sebulan. Sekira dipersetujui, pensyarah gred 45 akan dibayar ITK RM500 sebulan sedangkan lain-lain pegawai di gred lantikan dibayar ITKA RM300 sebulan”

Untuk pengetahuan YAB Perdana Menteri ini adalah satu pembohongan kepada YAB Perdana Menteri. Apakah ini cara pintas pihak JPA selesaikan isu-isu yang melibatkan kakitangan kerajaan. Tindakan berbohong ini menyebabkan kerajaan membuat keputusan berdasarkan fakta yang salah, ini menganiaya kakitangannya sendiri.

Untuk pengetahuan YAB Perdana Menteri, elaun yang sebenar mengikut pekeliling yang dilulus kerajaan yang dikeluarkan pihak JPA sendiri adalah semua pegawai perkhidmatan di dalam P&P di gred lantikan iaitu gred 41, 43, 47 dan seterusnya adalah dibayar mengikut kadar berdasar kedudukan gred masing-masing dan bukannya pada satu kadar RM300.


Lampiran 2.

Kenyataan pihak JPA kepada YAB Perdana Menteri dalam suratnya JPA(S)63/177Klt.3(12) bertarikh 17 Mac 2006.

Adalah tidak munasabah pihak JPA menggunakan alasan bahawa elaun pensyarah gred 45 dibayar pada kadar RM300 kurang dari elaun RM400 bagi gred 43 dalam kumpulan P&P, kerana elaun perumahan gred 45 telah dibayar lebih tinggi. Apakah prinsip yang sama diguna pakai bagi penetapan elaun keraian pegawai dalam gred-gred 47, 51, 53 dan pegawai-pegawai JUSA?

Prinsip yang membayar elaun khidmat awam/keraian yang rendah kepada kumpulan gred jawatan tinggi kerana gred jawatan tersebut telah dibayar elaun perumahan lebih tinggi, tidak pula diguna pakai keatas pegawai-pegawai dalam lain-lain gred skim SSM. Pihak kesatuan berpandangan sekira ini prinsip yang diguna pakai, ianya adalah peraturan yang tidak teratur.

Apakah sebenarnya prinsip dan falsafah yang diguna pakai bagi tujuan penetapan elaun-elaun kakitangan kerajaan?

Dalam surat tersebut para 2, pihak JPA membuat perbandingan dengan elaun gred 41, dan memberi alasan-alasan merujuk kepada gred 41. Apakah pihak JPA menetapkan jawatan pensyarah gred 45 setaraf dengan jawatan gred 41?
Untuk makluman YAB Perdana Menteri, dalam kedua-dua surat JPA kepada YAB Perdana Menteri, pihak JPA terus mengelak daripada isu sebenar iaitu elaun gred 45 dibayar rendah daripada elaun gred 43. (Disertakan salinan kedua-dua surat JPA tersebut)



Surat tersebut sampai disini. Tidak semua kandungan termasuk graf-graf kajian dalam surat tersebut dimasukkan disini. Macam mana kalau kita akhiri dengan serangkap pantun.


Siakap senohong, gelama ikan duri,
Bercakap bohong lama-lama mencuri,

Sekian............