Buat pembaca budiman...

Coretan kami bukan sekadar untuk dipandang tetapi difikirkan.. Kami sekadar menegur cuma.. Jika ada yang terluka maka ampun dipinta..

Friday, January 25, 2008

PTD Revision

After browsing the web for some time, i came across this book which i would like to share with our readers. The book entitled 'Kerjaya Sebagai Seorang Pegawai Tadbir dan Diplomatik' was written by a guy whom i assumed to be a so called PTD and you may just click here for more details of the book.

Based on the outline of the book, it describes and explains what PTD is all about in quite an informative manner but rather shallow perspectives. I hope it won't ignites single sided passive acceptance to the readers.

Next, I am not pretty sure whether the author is rather qualified to penned this book since he is in service for a mere four (4) years. Of course we should pause and congratulate him for his effort.

Putting that aside, there is another tips which is quite interesting and more practical from this blog which i reproduce here... (it is a little bit harsh actually);

"PTD. What he f**k??


First thing that would come to your head is probably, a resort somewhere in PD. Or probably a short form for a uncurable disease, hence HIV or AIDS.

Well, none of the above is near to what it is.

Ladies and Gentlemen, the word PTD stands for Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik or when translated, Diplomatic and Administrative Officer.

Right. What is it again?

In the private sector terms, these group of officers would be known as MANAGEMENT and in Government terms, its BOSS. To the politicians however, the right term would be, MACAI.

Every year, a total of 300 PTD's are recruited in the Government service and is compulsory to attend an 11 day course before they are sent to the various 28 Ministries that forms the Government. They basically manage and the respective ministry and run it like your own company.

So why the hell would you want to be a PTD?

First of all, you oughta be lost. Career sense that is. Or just plain stupid.

Second ofcourse, the dire need to be.....a boss! Coz eventually, that's what you'll be. Boss kecik and Boss besar.

Third, is the ticket to Malaysia's over populated Datukship and Tan Sriship. You can ask your friends to start calling you Datuk when you're already a PTD. haha... sick.

So seriously, how do you be a PTD?

Simple.

1.)Log in to the Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (Government Recruitment Agency) and search for PTD recruitment. With a little IT knowledge, fill in the form that is downloadable from the website. Canggiiihhhhhhh......

2.) 2 months down memory lane, an invitation letter for you to sit for the Exam is sent. Advice: don't bother sutdying. Just read your Harian Metro and Utusan Malaysia. Exam will last a whole day from 9.00 a.m. - 5.00 p.m. I must remind the fact that you will have a sense of Dejavu of the whole ambience. SPM.

3.) So you sat for the exam, and somehow you grew a brain over the years. You're then called for a three (3)day assessment centre called PAC (PTD Assessment Centre). This, my dear friends, is called Bullshitting.

For 3 whole days, you...

a.) Pretend to be nice to people and work in groups.
b.) Lie valiantly to the Facilitators (Cause they evaluate your performance)

and
c.) Smile a lot cause there's shit loads of chicks/dicks.

4.) Congratulations, you have reached the final stage of the long awaited process. You're half way into becoming a Government Servant coz you're progress here was determined by your skills of bullshitting. Some of you may be aware of this and some of you, may have just found your ability to Cock and Bull.

Sinfull!

Welcome to the interview. Now remember, you're already a hero (yeah, pigs fly!). But give yourself some credit and pat yourself on the back. Thank you thank you.

So there you are, in a room full of strangers. The competitive edge in you suddenly emerges and you smile to your "competitors" humming "F**k you" coz you suddenly realize, "shit, i want this job!". What hypocrytes!

You're number is called. You walk in to the room. You smile and sit calmly and whisk away that smirk and start bullshitting.

This process is called, "Cock Sucking".

So there you go. 3 easy steps to be a PTD officer. Upon accepting the offer of course and that is if, i mean if you are offered. (60000 people apply every year but only 300 is taken). Point of Information. So you're a hero/heroine. and may go back to your homes and have a Doa Selamat and sacrifice 300 cows for your success.

So there it is ladies and gents.

PTD - Peneraju bangsa dan negara.
"

Friday, January 4, 2008

Blog yang Suram...

Walaupun skop blog ini adalah kecil dan kurang mendapat perhatian tapi blog ini sekurang-kurangnya ada pembaca setia dan paling kurang pun ada tempat untuk juak-juak penulis menegur apa yang patut terhadap budak-budak M dan ketua budak-budak M. Maka ada yang menghantar komen supaya blog ini diupdate. dah masuk 2008 katanya..

Kami sebenarnya sekarang ini agak terlalu sukar untuk berada di atas talian. Ini kerana kami baru sahaja dinaikkan pangkat Turus 3 dan akan menjangkau Turus satu dalam masa dua hingga tiga tahun lagi. Ini menyebabkan kami sentiasa sibuk dan menyibuk disana-sini sehinggakan tidak dapat menikmati ASTRO di dalam bilik yang bilnya dibayar oleh duit rakyat. Kami juga sebenarnya sibuk untuk membuat lawatan ke luar negara bagi menghabiskan sisa-sisa peruntukan 2007. Ini kerana bagi memastikan organisasi dibawah seliaan kami nampak gemilang dimata para big bos kami walaupun itu hanyalah kosmetik sahaja. Itu pun sebenarnya program luar negara tiada apa-apa yang bermenafaat tetapi oleh kerana duit pembayar cukai masih berbaki maka kami createlah apa-apa program. Pandai sungguh kami.

Walaupun kami telah Turus 3 tetapi kerja kami masih sama. mungkin skop berbeza tetapi cara masih sama.... macam dulu-dulu, jika kami diarahkan untuk menyediakan kertas kerja atau apa-apa dokumen, maka tugas kami hanya meminta organisasi berkaitan membuatnya untuk kami. Setelah kami terima bahan tersebut kami hanya tukar nama dan organisasi kami. Nampaklah macam kami yang membuatnya.. cerdik sungguh kami..biarlah orang yang menyediakannya bergaduh dengan anak bini kerana tidur di pejabat tetapi "who cares????" Yang penting kami yang dapt nama..

Kami harap budak-budak M daripada 41 sehinggalah JUSA A janganlah tiru kami. Kalu nak buat pun tunggulah jadi macam kami ni... TURUS 3... hahaha...

PTD di Kementerian Asa Tani diminta Jawab oleh Mahfuz.

Di copy dan di paste daripada akhbar orang-orang penyokong PAS.

Kementerian Pertanian perlu beri penjelasan mengenai pelanggaran prosedur import beras

KUALA LUMPUR, 3 Jan (Hrkh) - Kira-kira 25 ribu tan beras yang dibawa masuk dari Thailand dan Vietnam yang tiba di perlabuhan-perlabuhan utama negara tidak mendapat kelulusan AP lebih awal, akhirnya terpaksa diberi kelulusan. Ketua Penerangan PAS, Mahfuz Omar berpendapat Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian perlu memberikan penjelasan mengenai tindakan pihak kerajaan yang melanggar prosedur tersebut.

"Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian perlu memberikan penjelasan kenapa dia melanggar prosedur tersebut, bukannya dia yang hendak minta penjelasan daripada Bernas, sebab kerajaan yang keluarkan permit itu, bukan Bernas," ujarnya dalam sidang media di Pejabat Agung PAS Jalan Raja Laut pagi tadi.

"Mungkin berlaku suapan atau rasuah antara pegawai yang berkuasa mengeluarkan AP dengan pihak Bernas yang kononnya mahu mengelakkan kerugian RM60 juta beras," tambahnya.
Menurutnya, beras yang dimiliki oleh Bernas bernilai RM60 juta tersebut telah tersadai selama lebih dua minggu di perlabuhan-perlabuhan tersebut.

"Sepatutnya pihak Bernas memohon kelulusan AP terlebih dahulu barulah membawa beras tersebut masuk ke negara ini," katanya.

Ujarnya tindakan pihak Bernas membawa masuk beras dalam kuantiti yang melebihi kuota yang telah ditetapkan oleh pihak Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani telah melanggar undang-undang dan prosedur yang telah ditetapkan.


....untuk berita lanjut sila baca akhbar orang-orang penyokong PAS.

Monday, November 26, 2007

Perjawatan 'Penyapu'

Bila memperkatakan mengenai teori monopoli, tentulah ramai yang tertanya-tanya dan ingin melihat sejauh mana kebenarannya teori ini. Bila saya mengatakan bahawa kenaikan pangkat bukannya merujuk kepada prestasi dan keupayaan tetapi secara borong, ramai juga yang tertanya-tanya mengapa ini boleh berlaku.

Mungkin ada yang salah anggap, jika kita mengkritik maka kita selalu dikatakan anti-sesuatu. Kritikan ini adalah untuk kebaikan dan kritikan yang benar selalunya pahit dan menyakitkan.

Tidak perlu lagi diulas cerita ingin masuk ke JPN yang jelas telah dapat dihidu oleh para pendidik kita. Oleh itu satu tindakan bersepadu telah diambil oleh para pendidik bagi mengekalkan martabat profesion mereka.

Di dalam sektor awam ini, tindakan monopoli ini sebenarnya boleh mendatangkan kesan yang tidak baik terhadap organisasi-organisasi kerajaan. Tindakan monopoli yang mementingkan golongan tertentu ini tentunya menyebabkan orang yang bukan 'ahli' diletakkan pada sesuatu jawatan tertentu.

Bila sesuatu jabatan baru ingin ditubuhkan, di antara perkara pokok yang perlu disegerakan ialah perjawatan bagi jabatan tersebut. Perjawatan ini merangkumi jumlah jawatan, gred, carta organisasi, carta fungsi, justifikasi, perbelanjaan emolumen dan sebagainya.

Oleh itu apabila ada sahaja peluang untuk menambahkan jawatan, maka mereka yang diamanahkan itu terus sahaja mewujudkan jawatan-jawatan untuk skim 'mereka' terutamanya untuk jawatan-jawatan yang terkanan di jabatan tersebut.

Buat masa ini, telah ada terdengar ura-ura bahawa RELA akan dinaiktaraf untuk dijadikan sebuah jabatan. Maka bahagian Sumber Manusia di KHEDN akan menyediakan permohonan tersebut. Siapa yang membuat kerja pentadbiran ini semua orang tahu dan kita akan lihat hasilnya kemudian.

Itu merupakan kes yang belum berlaku dan kita lihat mengenai kes yang telah berlaku. Sebuah jabatan yang baru diwujudkan pada tahun 2004 telah dimonopoli oleh skim PTD walaupun sukar untuk saya mempercayainya.

Jabatan tersebut ialah Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji.

Di jabatan ini, fungsi utamanya ialah terdiri dari 5 bahagian iaitu bahagian Zakat, bahagian Wakaf, bahagian Mal, bahagian Haji dan bahagian Penyelidikan dan Pelarasan.Bahagian lain tidak perlu kita lihat.

Bahagian Wakaf : Pengarah M52
Bahagian Zakat : Pengarah M52
Bahagian Haji : Pengarah M52
Bahagian Mal : Pengarah M48
Bahagian P & P : Pengarah M52

Sukar untuk dipastikan mengapa perjawatan di bahagian ini tidak diperuntukkan kepada mereka yang ahli di dalam bidang ini. Adakah terlepas pandang semasa permohonan perjawatan dahulu sedangkan ramai rakan saya yang layak ada di JAKIM. Mereka ini tentu dilihat lebih sesuai untuk mengisi jawatan-jawatan ini.

Namun begitu, jawatan bagi skim S iaitu Pegawai Hal Ehwal Islam ada juga diwujudkan dan seperti biasa, ia hanya diletakkan di gred yang lebih rendah sedangkan sepatutnya merekalah yang mengetuai bahagian-bahagian tersebut.

Persolannya mengapa?

Saturday, November 10, 2007

Mentaliti Presiden PTD

56 merupakan umur bersara wajib bagi pekerja gomen. Sebaik tiba umur tersebut maka wajiblah ianya dibersarakan daripada perkhidmatan awam. Sekalipun menunggu pengumuman umur 'baru' untuk bersara daripada PM yang tak kunjung tiba, maka bila tidak ada pengumuman maka sudah tiba tempoh berehat.

Di dalam banyak kes, KSU yang bersara wajib masih disambung kontraknya. Kontrak ini bukannya diminta tetapi ditawarkan. Samada hendak menerima atau tidak terpulang kepada individu tersebut. Baru-baru ini seorang lagi KSU yang agak dikenali telah pun dibersarakan.

Mengikut ceritanya, KSU ini merupakan seorang yang 'anti kontrak'. Betul juga kata KSU ini, jika dia menerima kontrak, maka ia akan menghalang kemajuan pegawai-pegawai lain. Seharusnya ini juga merupakan semangat yang patut ada pada pegawai-pegawai kanan lain. Ini katanya;

Sebenarnya, saya telah diminta sambung perkhidmatan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Namun, saya merayu kepada beliau supaya tidak menyambung perkhidmatan. Saya rasa adalah wajar bagi pegawai-pegawai muda diberi peluang mengisi jawatan ini. Selama di sini pun, tujuh orang timbalan KSU di bawah saya telah bersara.

Kalau perkhidmatan saya disambung, nanti tujuh lapan orang timbalan KSU juga bersara sebelum saya. Saya berpendapat moral para pegawai wajar dijaga setiap masa. Tambahan lagi, sebagai Presiden Persatuan Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD), saya berperanan menjaga kebajikan ahli-ahli, termasuk dalam soal prospek kenaikan pangkat mereka.

Nampak gaya seperti mengambil berat terhadap kebajikan pegawai-pegawai lain untuk kemajuan kerjaya pegawai-pegawai lain. Jika ini iltizamnya, tentu kita bersyukur mendapat KSU yang sebegini prihatin. Semua orang di Kementerian ini tentu tak kisah perlu masuk jam 8.00 pagi walaupun ada pekeliling kerajaan mengatakan adanya waktu anjal, tetapi disebabkan olehnya maka semua orang perlu masuk jam 8.00 pagi dan pulang jam 5.00 petang. Apa tujuannya, kita tidak pasti. Adakah kerana ingin menunjukkan kekuasaan (gaya PTD) kerana telah ada arahan membenarkan waktu anjal.

Bila merujuk dengan lebih teliti kenyataannya, rupa-rupanya KSU ini seolah-olah lebih menitikberatkan mereka yang segolongan dengannya. Moral pegawai yang harus dijaga hanyalah moral pegawai yang segolongan dengannya sahaja. Dia juga menambah lagi bahawa dengan jawatannya selaku Presiden PPTD, prospek kemajuan PTD sahaja yang lebih penting untuk dijaga. Dia lupa bahawa dia adalah juga KSU kepada jawatan-jawatan lain.

Untuk lebih jelas memahami mentaliti golongan ini terhadap skim lain, ini katanya...

Daripada skim gaji pula, kita telah mewujudkan Gred 54 bagi pegawai bukan jurusan Tadbir dan Diplomatik untuk maju di dalam Jabatan Imigresen.

Bagi mereka, jawatan lain boleh maju. Memang benar, tetapi melihat kepada maksudnya ini bermakna jawatan lain dan sebagai contoh dalam Jabatan Imigresen, hanya boleh maju ke Gred 54 sahaja. Jawatan lain yang lebih tinggi akan dikaut oleh golongan PTD dan inilah yang sebenarnya berlaku dan sedang berlaku. Pada golongan PTD ini, Gred 54 sudah menunjukkan kemajuan kepada skim lain dan sebenarnya ia merupakan penghinaan perjawatan yang cukup merisaukan.

Apakah tugasan utama Imigresen dan bayangkan peneraju di Imigresen tidak pun mempunyai pengalaman dengan tugasan Imigresen tetapi mampu menerajui Jabatan tersebut. Demikianlah kerjaya pegawai Imigresen.

Friday, November 9, 2007

Apa kes JPA?

Adakah Ms' di JPA di 'scapegoat'kan dengan pengumuman 20-97% kenaikan atau silap percaturan atau kajian tidak menyeluruh. Mungkin kadar elaun diberi berdasarkan taraf hidup di sesuatu kawasan tetapi jika terlalu rendah macam mana student nak hidup bang...
Apa-apa pun kita tunggu M bahagian perhubungan awam di JPA jawab isu ini.

Berita Harian 9 November.... Yellow creatures resurrection!
Elaun pelajar luar negara dikurangkan

SAYA bapa kepada seorang pelajar Malaysia di Amerika Syarikat (AS) dan ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada kerajaan, khususnya Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kerana menaja anak saya belajar di sana. Ketika pembentangan belanjawan negara baru-baru ini, kerajaan mengumumkan kenaikan elaun 20 hingga 97 peratus kepada pelajar di Kanada, United Kingdom dan AS. Kami gembira dan sekali lagi ingin menzahirkan penghargaan kepada kerajaan dan JPA. Tetapi kegembiraan kami bertahan dua bulan saja. Pengumuman kenaikan 20 hingga 97 peratus pada dasarnya besar, tetapi hakikatnya pelajar menerima Elaun Sara Hidup kurang daripada sebelum ia diumumkan.

Sebelum ini, pelajar tajaan JPA di universiti di mana anak saya menuntut menerima AS$667.70 sebulan. Walaupun jumlah itu besar, selepas ditolak bayaran penginapan dan makanan, dia hanya menerima AS$133 sebulan. Kini anak saya bakal menerima AS$335 sebulan dan selepas ditolak penginapan, baki tinggal AS$67 sebulan. Secara purata dia menerima AS$2.10 sehari. Mereka juga menyatakan bahawa keputusan dibuat dan muktamad. Alasan diberi seperti berikut: l Pindaan Kadar. Sebelum ini ada dua kadar, tetapi selepas kajian semula, ia dibahagi kepada tiga. Kadar tempat anak saya menuntut adalah yang terendah iaitu kadar C. Adakah ini bermakna kadar C yang baru direka ini dikurangkan bagi menampung kenaikan kadar A dan B?

Beliau juga menyatakan pelajar tidak nampak ke mana perginya sebahagian daripada kenaikan itu. Apakah dimaksudkannya, beliau seolah-olah tidak mahu menjelaskan secara terperinci apa sepatutnya diagihkan kepada pelajar. Apakah ini satu ketelusan? l Pelajar diberi sajian di kampus, justeru secara tidak langsung beliau menyatakan AS$2.10 sehari sebagai wang saku adalah memadai. Saya menyanjung tinggi pengurusan pihak universiti di mana anak saya menuntut. Setiap bulan saya menerima penyata kewangan membabitkan pembayaran JPA kepada pihak pengurusan universiti. Ini juga melambangkan ketelusan pihak universiti berhubung pembayaran serta penerimaan wang dari JPA. Saya mengesyorkan agar JPA juga melaksanakan sistem pengurusan itu, bukan saja bagi pembayaran yuran pengajian, tetapi merangkumi elaun sara hidup pelajar.

BAPA MENGELUH,
Datuk Keramat, Kuala Lumpur.

Wednesday, October 31, 2007

Mereka yang rebah...

Salam sejahtera,

Sudah hampir 2 bulan kami tidak menjengah blog ini. Maklumlah kami menyertai misi ke angkasa lepas dan ini memerlukan komitmen yang tinggi dari segi masa, fizikal dan sebagainya. Tak apalah NASA tak iktiraf sebagai angkasawan tetapi kami dah bayar secara pakej kepada Rusia untuk latih dan terbangkan ke angkasa lepas. Diorang pun dah dapat duit takkan nak cakap 'flight participant' macam NASA jugak. Tapi kami bukan nak cerita pasal duit yang dihabiskan untuk misi ke angkasa berbaloi atau tidak. Atau mungkin eksperimen yang dilakukan dalam masa 10 hari boleh diterima dari segi logik akal. Bukan 1 eksperimen tu.. tapi lebih dari 1. Tak apa lah.. skurang-kurangnya S. Vellu dah cakap " Saya rasa syukur juga sebab itu angkasawan telah meninggal dunia 10 hari juga, dan kini beliau telah selamat di kebumi dan berkongsi gembira dengan rakyat Malaysia. Kita akan sambut secara besar-besar juga."

Banyak juga cerita yang berlaku di bumi kebelakangan ini rupanya. Disini kita nak senaraikan beberapa orang yang rasanya perlu diwar-warkan agar kita semua sedar dan dapat mengambil pengajaran dari apa yang berlaku. Fokus adalah kepada skim M. Kenapa, kerana M adalah yang paling famous. Orang kata, gahnya sektor gomen kerana M, dan ia boleh tersembam jatuh pun kerana M. Oleh kerana M selalu diberi perhatian dan ada dikalangan M yang sengaja meminta untuk di beri perhatian maka jika wujud kekhilafan diantara M, pun kena beri perhatian.

Kita tujukan tulisan ini kepada M yang sengaja meminta untuk diberi perhatian. Bukan semua ya. Golongan ini lantang mengatakan mereka terpilih, 'creme de la creme', semacam tiada benda yang boleh tidak memaksumkan mereka. Jangan marah kerana ini bukan untuk semua M. Sekarang, sudah terbongkar bahawa M bukan maksum kesemuanya. Ada juga yang membawa lumpur yang hitam, busuk lagi menjijikkan untuk dipalitkan keatas skim mereka. Kita senaraikan sedikit contoh...

1. Kes dipejabat tanah. Warta arus perdana telah melaporkan seorang pegawai muda telah didakwa diatas pemilikan aset bernila 2 juta dalam tempoh 3 tahun bekerja sedangkan beliau mempunyai satu lobang pendapatan sahaja.

2. Kes khalwat pengarah JPJ dengan seorang PSU. Telah ditangkap berdua-duaan disebuah hotel pada waktu semua orang sepatutnya tidur termasuklah anak isteri pengarah berkenaan. Pengarah tersebut di pool kan di JPA dan PSU tersebut mungkin diberhentikan kerana masih belum sah jawatan.

3. Awal 2007, 11 orang M baru yang dikatakan kurang diplomatik dengan pegawai di jabatan mereka di parcel C. Pegawai baru ini dikatakan menghantar emel kepada KSN kerana gaji lewat masuk. Biasalah kalau baru kerja biasanya gaji lewatlah masuk sedikit. Lalu KSN meminta orang atasan melihat perkara ini. Melentinglah Datin di jabatan tersebut. akhirnya setelah ditrace oleh seorang F, maka dpatlah si penulis emel tadi. Seronoklah si Datin 'sembelih' M yang masih berhingus itu.

4. Seorang KSU (mustahil kalau ada KSU dari gred bukan M), telah menandatangani pembelian aset yang diketahui melebihi jumlah yang sepatutnya beliau dibolehkan menandatangani pembelian tersebut. Dikatakan jumlah besar itu hanya Menteri yang berkuasa menandatanganinya. Maka menangislah ahli keluarga orang-orang 'ikan bilis' di kementerian itu setelah diheret oleh BPR diatas kecuaian tersebut.

5. Seorang ketua pengarah sebuah jabatan di bangunan merah putrajaya telah menjadikan jabatan yang dahulunya harimau menjadi seekor tikus pondan. Dahulunya Dato' N menjadikan jabatan ini disegani dengan bantuan seorang J. Bila Dato N pencen ia diganti pula dengan Dato' R. Dato R' masih meneruskan kecemerlangan tersebut tetapi dengan sedikit peratus penurunan. Apabila pencennya Dato R maka diganti dengan R juga tapi tanpa Dato. Malangnya setelah beliau telah berniat tidak baik untuk menukarkan semua pengarah yang bukan M kepada pengarah M, jabatan tersebut telah ditakdirkan kredibilitinya mencanak turun menyembah bumi.


Dari kelima-lima kes diatas membuktikan bahawa mereka yang mendakwa creme de la creme tidak lah begitu berkrim. Ada yang masih kencing berbuih, tetapi sudah rosak dalamannya. Bagaimana dikatakan mereka melalui proses pemilihan yang ketat. Nampaknya pemilihan mereka perlu diperbaiki lagi dengan melebihkan penerapan agama mungkin, sebagai salah satu contoh. Dibuktikan juga bahawa bukan semua M adalah tip-top dari segi management kerana ada juga yang berlagak tahu sedangkan dia tahu entah apa-apa. Dibuktikan juga bukan semua M berani mempertahankan diri dari diguna oleh orang lain. Walaupun kita diugut untuk ditukar (sebagai contoh, tidak berkaitan dengan kes yang disebutkan) atau apa saja tetapi apa yang tidak boleh dan melanggar peraturan kita kena tetap pendirian. So nak buat apa dengan mereka ini? Lupuskan atau jual di tempat barang lusuh? Terpulanglah..

Oh..ada lagi satu kes..seorang M44 dan sedang menunggu untuk ke M48 di pejabat berhampiran PJH putrajaya yang selalu terkantoi semasa memberi komen bagi menyokong komennya sendiri di dalam blog ini. Walaupun sudah berumur menjangkau 33 tahun pada 2008 tetapi beliau masih tertanya-tanya bagaimana beliau boleh di trace...peace brother...

Sekian dulu..sori kelam kelibut sikit sebab nak pergi ISS..jam 3.00 nak kena ada di khazastan.